SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy badań medioznawczych |
Kod przedmiotu | 15.1-WH-DiksP-PBM-S17 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 8 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie się z procesem badania mediów i podstawowymi metodami badań medioznawczych. Poznanie najważniejszych teorii badań medioznawczych. Przeprowadzenie badań mediów we własnym zakresie. Krytyczna analiza wyników otrzymanych badań.
brak
Wykład:
Proces badawczy i struktura procesu badawczego: istota badań, plan, koncepcja, elementy badań, skale i typologie, etyka badań, próbkowanie. Strategie badań: metody jakościowe, analiza treści, badania sondażowe, badania longitudinalne, badania doświadczalne. Analiza danych: stytystyka, sprawdzanie hipotez. Zastosowanie badań: media drukowane, media elektroniczne, reklama, public relations, Internet. Teorie badań medioznawczych: funkcjonalizm amerykański, teoria użytkowania i korzyści, teoria agenda-setting, dramaturgiczna koncepcja życia społecznego Ervinga Goffmana, teoria empiryczna: hipoteza spirali milczenia Elisabeth Noelle-Neumann, teoria krytyczna, determinizm technologiczny, ekonomia polityczna komunikowania. Rytuał i rytualna koncepcja komunikacji (społecznej i medialnej). Teoria imperializmu kulturowego i globalizacji mediów.
Ćwiczenia:
Przygotowanie do podjęcia badań. Analiza zawartości prasy. Analiza zawartości mediów. Semiotyka dziennikarskiego obrazu fotograficznego. Budowanie ankiety na potrzeby wybranych badań nad mediami. Rytuał w badaniach komunikacji. Analiza retoryczno-erystyczna przekazów politycznych. Metody ilościowe w analizie treści przekazów medialnych. Ilościowe badania nad odbiorem. Analiza nakładów, telemetria, radiometria i badania przekazów online. Prezentacje wyników badań i ocena ich jakości.
Wykład, analiza przypadku, prezentacja, dyskusja, analiza danych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
W przypadku wyboru „lżejszej” formy końcowego zaliczenia przedmiotu kierunkowego na podstawie projektu (któremu przypisano mniejszą wartość punktów ECTS) zamiast egzaminu (wyżej punktowanego), studenci są zobligowani do zaliczenia w tym samym semestrze dodatkowego przedmiotu z oferty przedmiotów do wyboru, by w końcowym rozliczeniu semestru uzyskać co najmniej 30 punktów ECTS (uzyskanie co najmniej 30 pkt. ECTS jest warunkiem zaliczenia semestru).
Fakt wybrania niżej punktowanej formy zaliczenia danego przedmiotu oraz wybór w związku z tym dodatkowego przedmiotu należy zgłosić osobie prowadzącej zajęcia oraz w sekretariacie IFP najpóźniej do końca drugiego tygodnia właściwego semestru.
Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Kładoczny (ostatnia modyfikacja: 10-04-2017 10:47)