SylabUZ

Generate PDF for this page

Rodzaje dziennikarstwa V - Dziennikarstwo ekologiczne - course description

General information
Course name Rodzaje dziennikarstwa V - Dziennikarstwo ekologiczne
Course ID 15.0-WH-DiksD-DE-S17
Faculty Faculty of Humanities
Field of study journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wiedza: zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa ekologicznego oraz statusem i profilem dziennikarza przyrodniczego, z problemami tego specjalistycznego rodzaju dziennikarstwa oraz perspektywami rozwoju.

Umiejętności: kształcenie i rozwijanie technik wypracowanych przez dziennikarzy społecznych w celu zbieranie, weryfikowanie, tworzenia, przedstawiania i dystrybuowania wiedzy dotyczącej aktualnych wydarzeń i zagadnień dotyczących otaczającego ludzi świata przyrody, z którym wchodzą w nieustanne interakcje.

Kompetencja: uwrażliwienie studenta na problem antropocentryzmu w postrzeganiu świata ludzkiego i pozaludzkiego, uświadomienie wagi dziennikarstwa przyrodniczego w warunkach kryzysu ekologicznego.

Prerequisites

brak

Scope

Dziennikarstwo ekologiczne – powstanie, historia i współczesność. Specyfika warsztatu dziennikarza ekologicznego – naukowe i popularnonaukowe źródła informacji, sposoby prezentacji treści i formy publikacji. Problem perspektywy poznawczej: dziennikarstwo obiektywne czy zaangażowane? Gatunki dziennikarstwa ekologicznego. Dziennikarstwo przyrodnicze w internecie i w tradycyjnych mediach. Studium przypadku: publicystyka ekologiczna Adama Wajraka.

Teaching methods

Metody warsztatowe obejmują zróżnicowane ćwiczenia, kształtujące specyficzne kompetencje dziennikarskie (poznawcze, językowo-stylistyczne, argumentacyjne, konwersacyjne, techniczne). Uczestnicząc w nich aktywnie na kolejnych etapach, student tworzy swoje portfolio, w którym gromadzi materiały z zakresu określonego rodzaju dziennikarstwa. Zakłada się, że część z tych materiałów zostanie opublikowana. Portfolio zaś ma służyć jako prezentacja dorobku dla przyszłego pracodawcy.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obserwacja podczas zajęć / ocena aktywności, ocena ćwiczeń praktycznych, ocena materiałów i staranności wykonania portfolio.

Recommended reading

  1. Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.
  2. Dziennikarstwo i świat mediów (nowa edycja), red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2014.
  3. Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008.
  4. Steciąg M., Dziennikarstwo ekologiczne - problem języka, „Studia Medioznawcze”, nr  1/2008, s. 55-65.
  5. Steciąg M., Język ekologicznej publicystyki zaangażowanej, w: Język nowych mediów, red. K. Michalewski, Łódź 2012, s. 365-372.

Further reading

  1. Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.
  2. Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  3. Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.
  4. Steciąg M., Dyskurs ekologiczny w debacie publicznej, Zielona Góra 2006.
  5. Steciąg M., Zielona polszczyzna w ostatnim ćwierćwieczu. Językowe tendencje w dyskursie ekologicznym w Polsce, w: Język polski - 25 lat po przełomie = Die polnische Sprache - 25 Jahre nach der Wende, red. D. Scheller-Boltz, Hildesheim - Zürich - New York 2014, s. 353-370.

Notes

brak


Modified by dr hab. Piotr Kładoczny (last modification: 07-04-2017 14:51)