Poszerzenie i uporządkowanie wiedzy o literaturze XIX wieku w perspektywie historycznej, kulturowej i edytorskiej; kształtowanie umiejętności rozpoznawania charakterystycznych cech literatury XIX wieku oraz wykształcenie umiejętności analizy i interpretacji ówczesnych tekstów literackich. Zapoznanie z problemami edytorstwa i zagadnieniami wydawniczymi w perspektywie klasycznego układu: autor-dzieło-wydawca.
Wymagania wstępne
zaliczenie poprzedniego kursu historii literatury polskiej w perspektywie edytorskiej
Zakres tematyczny
Pochodzenie i znaczenie terminu „romantyzm”; periodyzacja; opozycja wobec oświeceniowego racjonalizmu; romantyczna estetyka ekspresji i kreacji; typowe gatunki literackie; romantyzm krajowy i emigracyjny; romantyczny regionalizm; powieść międzypowstaniowa. Geneza i tło polskiego pozytywizmu; antynomie światopoglądu pozytywistycznego; teoria i praktyka literatury tendencyjnej; życie literackie – rola publicystyki w kulturze XIX wieku; przemiany powieści i noweli; ewolucja pojmowania realizmu; proza naturalistów; żywotność poetyki romantycznej w poezji – przemiany liryki; twórczość przedburzowców; zapowiedzi przełomu modernistycznego. Książka dziewiętnastowieczna jako produkt na rynku kultury i jej miejsce wśród innych środków ówczesnej komunikacji społecznej.
Metody kształcenia
wykład analityczny i wykład problemowy; dyskusja, klasyczna metoda problemowa, opis wyjaśniający
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Witkowska A., Przybylski R., Romantyzm, Warszawa 1997.
Klemensiewicz-Bajerowa I., Modernizacja pisowni w tekstach z pierwszej poł. XIX wieku. Artykuł dyskusyjny, „Pamiętnik Literacki” 1955, z. 3.
Literatura uzupełniająca
Maria” i Antoni Malczewski. Kompendium źródłowe, oprac. H. Gacowa, przedm. J. Maciejewski, Wrocław 1974.
Bachórz J., „Realizm bez chmurnej jazdy”. Studia o powieściach Józefa Korzeniowskiego, Warszawa 1979.
Bachórz J., Od romantyzmu do powieści tendencyjnej, [w:] Studia o narracji, pod red. J. Błońskiego, Wrocław 1982.
Fita S., „Pozytywista ewangeliczny”. Studia o Bolesławie Prusie, Lublin 2008.
Janion M., Zygmunt Krasiński. Debiut i dojrzałość, Warszawa 1962.
Kowalczykowa A., Słowacki, Warszawa 1999.
Literatura zabroniona. 1832-1862. Zjawisko, rynek, rozpowszechnianie, Kielce 1989.
Mazur A., Parnasizm w poezji polskiej drugiej połowy XIX wieku i początku XX wieku, Opole 1993.
Sobieraj T., Fabuły i „światopogląd”. Studia z historii polskiej powieści XIX-wiecznej, Poznań 2004.
Tomkowski J., Mój pozytywizm, Warszawa 1993.
Witkowska A., Mickiewicz. Słowo i czyn, Warszawa 1975.
Woźniakiewicz-Dziadosz M., Między buntem a rezygnacją. O powieściach Narcyzy Źmichowskiej, Warszawa 1978.
Wyka K., Cyprian Norwid. Studia, artykuły, recenzje, Kraków 1989.
Z warsztatu edytora dzieł romantyków, red. M. Lutomierski, M. Bisior-Dombrowska, Toruń 2008.
Żmigrodzka M., Orzeszkowa. Młodość pozytywizmu, Warszawa 1965.
Uwagi
Przewidziano także „lżejszą” formę zaliczenia końcowego tego przedmiotu, tj. zamiast egzaminu – pracę pisemną, niżej punktowaną; w przypadku wyboru pracy pisemnej obowiązuje sylabus przedmiotu uwzględniający ten fakt (dostępny w systemie).
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 04-01-2018 13:27)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.