SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy edytorstwa z elementami teorii i historii książki |
Kod przedmiotu | 15.9-WH-FOIEP-PE- 15 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologiczna obsługa internetu i e-edytorstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma kilka celów: 1) uzyskanie przez studentów wiedzy z zakresu podstaw edytorstwa; 2) omówienie definicji i typologii książki; 3) ukazanie przemian w budowie i funkcji książki w poszczególnych etapach historycznych; 4) zapoznanie z morfologią książki współczesnej; 5) przybliżenie wybranych zagadnień związanych z książką w komunikacji społecznej.
brak
(wykład)
problematyka teorii edytorskiej ze szczególnym uwzględnieniem następujących zagadnień: edytor i jego sylwetka, zasady postępowania edytorskiego, kodeks zawodowy edytora, klasyfikacja kręgów nadawczych i kręgów odbiorczych, specyfika nośnika tekstu, różne definicje tekstu, sposoby odczytywania i prawidłowe rozumienie tzw. woli autorskiej, warsztat edytora – zakres kompetencji i konsultacji specjalistycznych, klasyfikacja wydań, edycja jako zjawisko społeczne;
(ćwiczenia)
współczesna nauka o książce (bibliologia), definicje i typologia, struktura i właściwości książki, książki starożytne, książki w wiekach średnich, Gutenberg i książka XV stulecia, książka renesansowa, książka XVII i XVIII stulecia, książka XIX i XX wieku, ekspresja książkowa, ilustracja w książce, kompozycja graficzna książki.
wykład: wykład informacyjny, analityczny, syntetyczny, konwersatoryjny, problemowy;
ćwiczenia: wykład informacyjny, dyskusja, praca z tekstem źródłowym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
wykład: przedstawienie pracy pisemnej końcowej.
ćwiczenia: obecność i aktywność na zajęciach, zaliczenie kolokwium.
(wykład)
(konwersatorium)
wg bieżących potrzeb.
W przypadku wyboru „lżejszej” formy końcowego zaliczenia przedmiotu kierunkowego, tj. pracy pisemnej (której przypisano mniejszą wartość punktów ECTS) zamiast egzaminu (wyżej punktowanego), studenci są zobligowani do zaliczenia w tym samym semestrze dodatkowego przedmiotu obieralnego (spośród oferty Instytutu Filologii Polskiej, Wydziału Humanistycznego lub ogólnouczelnianej), by w końcowym rozliczeniu semestru uzyskać co najmniej 30 punktów ECTS (uzyskanie co najmniej 30 pkt. ECTS jest warunkiem zaliczenia semestru).
Fakt wybrania niżej punktowanej formy zaliczenia danego przedmiotu oraz wybór w związku z tym dodatkowego przedmiotu należy zgłosić osobie prowadzącej zajęcia oraz w sekretariacie IFP najpóźniej do końca drugiego tygodnia właściwego semestru.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 14-02-2018 18:15)