pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr
5
Liczba punktów ECTS do zdobycia
6
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Iwona Bonikowska
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
10
0,67
-
-
Zaliczenie
Ćwiczenia
10
0,67
-
-
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne
80
5,33
-
-
Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie
15
1
-
-
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Przekazanie treści dotyczących roli i udziału podstawowej opieki zdrowotnej w poprawie stanu zdrowia i jakości życia ludności .
Wymagania wstępne
Umiejętność oceny potrzeb bio-psycho-społecznych człowieka zdrowego, chorego i niepełnosprawnego, wiedza z zakresu pielęgniarstw specjalistycznych, zdolność do oceny funkcjonalnej osoby niepełnosprawnej i znajomość sposobów rehabilitacji, wiedza z zakresu psychologii człowieka, socjologii i pedagogiki.
Zakres tematyczny
Wykład:
Struktura i zakres świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej.
Organizacja opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie.
Zadania zespołu podstawowej opieki zdrowotnej.
Zasady prawidłowego wystawiania recept i zleceń przez pielęgniarkę na środki spożywcze specjalnego przeznaczenia i wyroby medyczne.
Ćwiczenia:
Planowanie i realizacja opieki pielęgniarskiej w środowisku zamieszkania, nauki i pracy.
Udział pielęgniarki w realizacji zadań wynikających z programów polityki zdrowotnej.
Komunikacja z osoba starszą.
Samodzielna ordynacja środków spożywczych specjalnego przeznaczenia i wyrobów medycznych.
Centrum Symulacji Medycznej:
1.Udział pielęgniarki w opiece nad pacjentem z ostrym zespołem wieńcowym i zawałem serca.
2.Udział pielęgniarki w opiece nad pacjentem z odleżynami w środowisku zamieszkania pacjenta.
Zajęcia praktyczne :
Obowiązki pielęgniarki środowiskowej sprawującej opiekę nad pracownikami w środowisku pracy.
Pielęgniarka środowiskowa w opiece nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania.
Komunikacja pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej z pacjentem i jego rodziną.
Zastosowanie środkówspożywczych i wyrobów medycznych w przebiegu poszczególnych jednostek chorobowych oraz sytuacji biopsychospołecznej.
Praktyczne wypisywanie recept lub zleceń w ramach realizacji zleceń lekarskich w procesie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji na wyroby medyczne i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia przez pielęgniarkę środowiskowo-rodzinną.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, metoda przypadków, praca z książką, metoda sytuacyjna, praca w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Aktywna obecność na zajęciach oraz opanowanie materiału i umiejętności przewidzianych programem. Wykład – zaliczenie bez oceny s. V Ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Zajęcia praktyczne - zaliczenie z oceną. Do zajęć praktycznych w II semestrze przystępuje student, który zaliczył zajęcia w I semestrze na ocenę pozytywną. Praktyka zawodowa - zaliczenie z oceną. Ocena umiejętności praktycznych zdobytych w ramach wcześniejszych metod kształcenia. Podstawę oceny stanowi obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem Samokształcenie – zaliczenie bez oceny. Zaliczenie ćwiczeń związane jest z uzyskaniem pozytywnej oceny z testu zaliczeniowego składającego się z 30 pytań, 60% prawidłowych odpowiedzi stanowić będzie ocenę dostateczną. Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat (w procesie oceniania szczególny nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych i wykorzystanie zróżnicowanych źródeł, min. 5 stron A4,Times New Roman 12, odstęp 1,5). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną form kształcenia: ćwiczeń, zajęć praktycznych.
Literatura podstawowa
Chołuj B.: System opieki zdrowotnej. WN Scholar, Warszawa 2002.
Brosowska B., Mielczarek-Pankiewicz E.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej Tom 2 Makmed, Lublin 2008,
D.U.MZiOS, rozporządzenia.
Kawczyńska-Butrym Z.: Podstawy pielęgniarstwa rodzinnego. Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 1995.
Kawczyńska-Butrym Z.: Diagnoza Pielęgniarska, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa 1999.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.