SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Mikrostruktury społeczne i struktury pośrednie II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Mikrostruktury społeczne i struktury pośrednie II
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-MIK2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Pokrzyńska
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi klasycznymi teoriami z zakresu mikrosocjologii oraz struktur pośrednich, a także działaniami podstawowych elementów struktury społecznej takich, jak małe grupy społeczne, więzi społeczne, role społeczne i ich rodzaje, a także struktur pośrednich. Wskazanie na praktyczne zastosowanie koncepcji mikrostruktur
 i mezostruktur w interpretacji podstawowych procesów społecznych.

Wymagania wstępne

Warunkiem koniecznym jest zaliczenie przedmiotu : Mikrostruktury społeczne i struktury pośrednie I.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładu:

  1. Zbiorowości terytorialne jako przedmiot zainteresowań socjologii; koncepcje i ujęcia teoretyczne.
  2. Wieś jako typ struktury pośredniej (od ujęcia modelowego wsi tradycyjnej do historycznych cech i przemian wsi polskiej).
  3. Miasto jako typ struktury pośredniej (dychotomia wieś-miasto, urbanizm, urbanizacja, miasto socjalistyczne jako szczególna postać struktury pośredniej).
  4. Region typ struktury pośredniej, regionalizm, regionalizacja, ojczyzna regionalna.
  5. Rozwój lokalny i regionalny.
  6. Porządek makrospołeczny a ład lokalny – ujęcia teoretyczne i przykłady historyczne (przemiany struktur lokalnych
     w Polsce na przestrzeni dziejów w kontekście procesów makrostrukturalnych).
  7. Strukturalne konsekwencje migracji w kontekście przemian małych grup i społeczności lokalnych.
  8. Specyfika mikro- i mezostruktur w  zachodniej Polsce.

     

     

    Zakres tematyczny ćwiczeń

  1. Funkcjonowanie grup odniesienia w społeczności lokalnej.
  2. Rodzina, a społeczność lokalna – podobieństwa i różnice w realizowanych funkcjach.
  3. Mieszkaniec wsi i mieszkaniec miasta – zarys cech charakterystycznych postaci.
  4. Wymiary tożsamości społecznej.
  5. Kapitał społeczny a funkcjonowanie społeczności lokalnej.
  6. Problemy lokalne – kontekst teoretyczny i strukturalny.
  7. Problemy z miejską/wiejską przestrzenią – przestrzenny wymiar wykluczenia społecznego

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny; wykład problemowy.

Treści dotyczące ćwiczeń, ujęte we wskazanych punktach realizowane są za pomocą pracy z książką i dyskusji nad prezentowanymi problemami. W ramach ćwiczeń przewidziana jest również indywidualna praca studenta związana z realizacją prezentacji poświęconej wybranemu problemowi występującemu w małych grupach i strukturach pośrednich

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów.

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).

Zasady uzyskania oceny końcowej
z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

 

 

 

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne

W formie pytań otwartych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Przygotowanie prezentacji

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Zasady uzyskania oceny końcowej
z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (50%), przygotowanej prezentacji(25%) i  aktywności na zajęciach (25%).*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Bukraba-Rylska I., Socjologia wsi polskiej, Wydawca WN PWN, Warszawa 2008.
  2. Sztumski J., Problem społeczny jako przedmiot badań socjologii, „Studia Socjologiczne”, nr 3/1977.
  3. Jałowiecki B., Majer A., Szczepański M. S. (red.), Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa. 2005
  4. Starosta P., Poza metropolią. Wiejskie i małomiasteczkowe zbiorowości lokalne a wzory porządku makrospołecznego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 1995.

Literatura uzupełniająca

  1. Machaj I., Społeczno-kulturowe konteksty tożsamości mieszkańców wschodniego i zachodniego pogranicza Polski, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2005
  2. Malikowski M., Solecki S. (red.), Społeczeństwo i przestrzeń zurbanizowana, Wydawnictwo Wyższej szkoły Pedagogicznej,  Rzeszów 1999.
  3. Kaźmierczak-Kałużna I., Ubóstwo jako problem społeczny. Kwestie terminologiczne i ustalenia empiryczne, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1, 2012.
  4. Kawczyńska-Butrym Z. (red.), Mieszkańcy osiedli byłych pegeerów o swojej sytuacji życiowej. Raport z badań, Olsztyn 2001 (wybrane teksty).
  5. Korzeniewska K., Tarkowska E. (red.), Lata tłuste, lata chude… Spojrzenia na biedę w społecznościach lokalnych, Warszawa 2002 (wybrane teksty).
  6. Warzywoda-Kruszyńska W. (red.), (Żyć) na marginesie wielkiego miasta, Łódź 1999 (wybrane teksty).
  7. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
  8. Wasilewski J. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa a 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2017 13:57)