SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Potrzeby społeczności lokalnych |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCP-PSL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki i złożoności środowiska lokalnego w kontekście różnych typów potrzeb zbiorowości i instytucji w jego obrębie. Przedmiot dostarcza wiedzy o obszarach instytucjonalnych typowych dla środowiska lokalnego. Ponadto ukazuje ich specyfikę, jak również dostarcza wiedzy o potrzebach i mechanizmach zaspokajania potrzeb poprzez różne usługi instytucjonalne. Celem przedmiotu jest także dostarczenie wiedzy o planowaniu i realizacji badań nad potrzebami w środowiskach lokalnych.
1. Diagnoza potrzeb – etapy
2. Diagnoza potrzeb – źródła
3. Diagnoza potrzeb – metody
4. Przykładowe diagnozy – analiza błędów i wskazanie dobrych praktyk
analiza tekstu. dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie ćwiczeń
Forma zaliczenia ćwiczeń |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Kolokwium pisemne. |
W formie pytań otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za pozytywne odpowiedzi. |
Zakres materiału obejmującego kolokwium. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem. |
Aktywność podczas zajęć. |
Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów. |
Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń. |
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną z kolokwium i aktywności na zajęciach *. |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.
Tomasz Schimanek, Diagnozowanie problemów społecznych, FISE Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa 2015
2. Jak przeprowadzić diagnozę społeczną, czyli słów kilka o badaniu społeczności. Poradnik dla działaczy społecznych http://www.maszglos.pl/wp-content/uploads/2013/02/Jak-przeprowadzic-diagnoze.pdf
3. Diagnoza potrzeb województwa lubuskiego - Załącznik do Strategii Polityki Społecznej Województwa Lubuskiego na lata 2014-2020
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-03-2018 13:59)