SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Makrostruktury społeczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Makrostruktury społeczne
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-SMAK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mielczarek-Żejmo
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Intencją prowadzącego jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami z zakresu makrostruktur społecznych. Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do rozpoznawania i analizowania współczesnych zjawisk i procesów dotyczących struktury społecznej i jej przemian, stratyfikacji społecznej oraz ruchliwości społecznej.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny Wykładu:

  1. Pojecie struktury społecznej, różne wymiary struktury społecznej.
  2. Teoria klas społecznych Karola Marksa
  3. Neomarksowskie koncepcje struktury klasowej
  4. Teoria struktury społecznej Maxa Webera
  5. Post-weberowskie koncepcje struktury społecznej
  6. Klasa średnia – pojęcie, koncepcje
  7. Klasa średnia w Polsce

 

Zakres tematyczny Ćwiczeń:

  1. Stratyfikacja społeczna. Systemy stratyfikacyjne. Stratyfikacja społeczna w Polsce w okresie transformacji systemowej
  2. Klasy społeczne.
  3. Klasy społeczne w Polsce w okresie transformacji systemowej.
  4. Struktura klasowa w społecznej świadomości
  5. „Śmierć klas” – przesłanki i krytyka koncepcji
  6. Underclass
  7. Ruchliwość społeczna.
  8. Ruchliwość społeczna w Polsce w okresie transformacji.
  9. Inteligencja
  10. Naród i grupy etniczne. Zróżnicowanie etniczne Polski.
  11. Procesy integracji europejskiej

Metody kształcenia

Student zdobywa wiedzę oraz umiejętności z zakresu makrostruktur społecznych poprzez realizację następujących metod kształcenia:

treści wykładów: wykład konwencjonalny; problemowy; konwersatoryjny;

treści ćwiczeń: praca z książką; analiza tekstów źródłowych; praca grupowa; dyskusja wielokrotna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin pisemny

W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu

Ocena z wykładu to ocena z pisemnego egzaminu.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Przygotowanie  prezentacji

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (50%) i prezentacji (50%)

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0)

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

Literatura podstawowa

  1. Cebula M., Społeczne uwarunkowania gustów i praktyk konsumpcyjnych. Zbieżność pozycji społecznych i stylów życia czy autonomizacja kultury?, s. 97–125 Studia Socjologiczne, 2/2013
  2. Chojnowski M., H. Palska, O wielopostaciowości pojęcia „inteligencja”, w: Inteligencja w Polsce: specjaliści, twórcy, klerkowie, klasa średnia?, red. H. Domański, Wydawnictwo Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
  3. Domański H., Artur Pokropek i Tomasz Żółtak: Empiryczny test  hipotezy o słabnącej krystalizacji systemów partyjnych, „Studia Socjologiczne” 2/2013.
  4. Domański H., Stratyfikacja, w: H. Domański, Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.
  5. Domański H., Struktura społeczna w Polsce, Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.
  6. Domański H., Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004, rozdz. Klasy społeczne, rozdz. Nowe klasy.
  7. Domański H., Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004, rozdz. Teza o śmierci klas.
  8. Domański H., Wyniki badań nad ruchliwością, w: Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.
  9. Grotowska-Leder J., Fenomen wielkomiejskiej biedy: od epizodu do underclass, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2002, rozdz. 2, s. 35-56.
  10. Nikitorowicz J., Grupy etniczne w wielokulturowym świecie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010, s. 261-272.
  11. Ossowski S., Z zagadnień struktury społecznej, Warszawa 1968, rozdz. Dychotomiczne wizje struktury klasowej; rozdz. Schemat gradacji, rozdz. Koncepcje funkcjonalne.
  12. Sadowski I., Poza wiedzą i majątkiem: nierówności w kapitale społecznym w okresie transformacji systemowej, w: Studia Socjologiczne, nr 2/2012 (205), s. 101-127.
  13. Sorokin P., Ruchliwość społeczna, Wydawnictwo Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009, rozdz. 2.
  14. Sorokin P., Ruchliwość społeczna, Wydawnictwo Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009, rozdz. 7.

Literatura uzupełniająca

  1. Leszkowicz-Baczyński J., Klasa średnia w Polsce? Sytuacja pracy, mentalność, wartości, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytet Zielonogórski 2007.
  2. Mielczarek-Żejmo A., Krosno Odrzańskie : dynamika struktury społecznej w mieście przygranicznym, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2014.
  3. Zielińska M., Ariergarda realnego socjalizmu : społeczne biografie pokolenia stanu wojennego, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2017 13:48)