SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody badań jakościowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody badań jakościowych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-MBJ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami podejścia jakościowego w badaniach społecznych. Celem zajęć jest charakterystyka wybranych metod i technik badań jakościowych  (m. in. obserwacja, wywiady pogłębione, zogniskowane wywiady grupowe, jakościowa analiza treści, metoda biograficzna).

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładu:

  1. Socjologia jakościowa „humanistyczna”, założenia teoretyczne i metodologiczne.
  2. Badania jakościowe i ilościowe, podobieństwa i różnice.
  3. Założenia metody teorii ugruntowanej
  4. Jakościowe metody i techniki poznawania rzeczywistości społecznej i analizowania uzyskanych wyników (obserwacja, wywiady jakościowe, FGI, metoda analizy dokumentów osobistych, metoda biograficzna, elementy socjologii wizualnej, studium przypadku, monografie terenowe, badania etnograficzne, eksperymenty).
  5. Etyka badań jakościowych.
  6. Wiarygodność i rzetelność badań jakościowych

Zakres tematyczny ćwiczeń:

  1. Metoda obserwacyjna
  2. Wywiady pogłębione (IDI)
  3. Zogniskowane wywiady grupowe (FGI)
  4. Analiza treści

Metody kształcenia

Wykład: Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja

Ćwiczenia: Praca z materiałem źródłowym, praca z tekstem, praca w grupach, ćwiczenia w terenie

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin pisemny i ustny

W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zadania egzaminacyjne w formie pisemnej dotyczą charakterystyki podejścia jakościowego w badaniach społecznych, opisu podstawowych metod i technik prowadzenia badań. W trakcie odpowiedzi ustnych student charakteryzuje przebieg procesu badawczego w celu wyjaśnienia wybranego zjawiska społecznego.

Zakres materiału dotyczący egzaminu

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład)

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu z przedmiotu.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektów w ramach pracy w zespołach (grupach) w formie pisemnej  i ich prezentacja podczas zajęć

Studenci przygotowują projekty w grupach, każdorazowo realizując badanie terenowe z wykorzystaniem poznanej metody i techniki badawczej. Oceniana jest zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią z ocen z  projektów

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0)

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

Literatura podstawowa

 

  1. K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000
  2. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  3. N. Denzin, Y. Lincoln, Metody badań jakościowych t.1,2, Warszawa 2009
  4. D. Maison, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, PWN, Warszawa 2001
  5. Badania empiryczne w socjologii, red. M.Malikowski, M. Niezgoda, tom 2,Tyczyn 1997

Literatura uzupełniająca

  1. Ch.Frankfort – Nachmias, D. Nachmias, (2004) Metody badawcze w naukach społecznych,
  2. E. Babbie, (2003)Badania społeczne w praktyce
  3. M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2000,
  4. Lisowska-Magdziarz M., (2006), Analiza zawartości mediów, Kraków
  5. Piotr Sztompka, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2005.
  6. Przegląd Socjologii Jakościowej  http://www.qualitativesociologyreview.org

Uwagi

Wybrane zajęcia w ramach ćwiczeń mogą mieć również charakter terenowy.


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-03-2018 14:45)