SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody badań opinii społecznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody badań opinii społecznej
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-MBOS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat metodologii i funkcji badań opinii społecznej we współczesnych społeczeństwach, ze szczególnym uwzględnieniem sondaży przedwyborczych i exit pool, rozwijanie umiejętności korzystania z danych sondażowych, rozwijanie umiejętności realizacji badań sondażowych.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny WYKŁADÓW

  1. Opinia społeczna – koncepcje i ujęcia teoretyczne. Spirala milczenia, czym jest opinia publiczna?
  2. Charakterystyka badań opinii społecznej, historia i stan obecny.
  3. Funkcje badania opinii publicznej w ustroju demokratycznym. Folklor badań opinii społecznej – konsultacje, telesondy, referenda.
  4. Techniki badań opinii społecznej (PAPI, CAPI, CATI, CAWI) – podobieństwa i różnice.
  5. Badania wyborcze – sondaże exit poll, late poll.
  6. Sondaże a manipulowanie społeczeństwem. Zasady publikowania wyników badań w mediach.
  7. Archiwa danych sondażowych i możliwości korzystania z wyników (CBOS, TNS Polska, ADS).

Zakres tematyczny Ćwiczeń

  1. Przygotowanie koncepcji sondażowego badania opinii.
  2. Przygotowanie narzędzi do sondażowego badania opinii.
  3. Przygotowanie próby do sondażowego badania opinii.
  4. Realizacja sondażowego badania opinii.
  5. Przygotowanie zbioru i analiza wyników sondażowego badania opinii.
  6. Prezentacja wyników sondażowego badania opinii.

Metody kształcenia

Wykłady: wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia: metoda projektów realizowana w grupach, analiza tekstów, dyskusja, prezentacje.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład) .

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

 

 

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu w formie pisemnej, przeprowadzenie badania
 i prezentacja podczas zajęć.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Zasady uzyskania oceny końcowej
 z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  projektu i jego prezentacji (80%) i aktywności w ramach prac zespołowych (20%)*.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

 

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń
 i wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Sułek A., Sondaż polski, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2001.
  2. Młyniec E., Opinia publiczna, wstęp do teorii, Holding edukacyjny Paweł Pietrzyk, Poznań – Wrocław 2002.
  3. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2004.
  4. Nowotny S., Opinia publiczna, Encyklopedia Socjologii, Tom III, Oficyna Naukowa, Warszawa 2000.
  5. Dioniziak R., Sondaż a manipulowanie społeczeństwem, Wydawnictwo „Universitas”, Kraków 1997.
  6. Strony internetowe: Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (www.ptbrio.com.pl), Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (www.ofbor.pl) ważniejszych ośrodków badawczych (www.obop.com.plwww.arc.com.plwww.case-mr.com.plwww.cbos.com.plwww.cem.plwww.estymator.com.plwww.gfk.com.pl.

Literatura uzupełniająca

  1. Gostkowski Z., Daniłowicz P. (red.), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Tom X, Sondaże opinii społecznej, samowiedza współczesnych społeczeństw, Wydawnictwo ISUŁ, Łódź 2001.

  2. Noelle-Neumann E., Spirala milczenia, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań 2004.
  3. Kwiatkowski S., Szkicownik z CBOS-u, rysunki socjologiczne z tamtych lat,Wydawnictwo Wyższej szkoły Społeczno-Gospodarczej, Tyczyn 2004.
  4. Sztabiński P.B., Sztabiński F., Sawiński Z.(red.), Fieldwork jest sztuką, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa 2005.
  5. Sztabiński P.B.,,Sztabiński F., Sawiński Z. (red.), Nowe metody, nowe podejścia w naukach społecznych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2017 14:17)