Celem prowadzącego jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu problematyki dotyczącej społeczno-kulturowych aspektów starości. Zapoznanie z sytuacją społeczną, ekonomiczną oraz zawodową ludzi starych oraz zaznajomienie z podstawowymi czynnikami stanowiącymi o jakości życia ludzi starych. Zaznajomienie ze stereotypem człowieka starego oraz jego konsekwencjami w postaci marginalizacji oraz wykluczenia społecznego.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Starość oraz proces starzenia się – dylematy definicyjne.
Koncepcje cykliczności życia: starość jako faza życia.
Starość i starzenie się w różnych koncepcjach teoretycznych – od biologiczno-psychologicznych do społeczno-kulturowych aspektów starości.
Stereotyp starości i człowieka starego – socjologiczna analiza stereotypów.
Człowiek stary wobec ról społecznych.
Aktywność ludzi starych w różnych obszarach życia społecznego.
Polska starość w danych zastanych
Metody kształcenia
Treści w zakresie tematycznym ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy z książką, analizy danych statystycznych, prezentacji.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie na ocenę
Tak
Prezentacja
Kryterium oceny stanowi zgodność z tematem, poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.
Praca pisemna
Kryterium ocen stanowi zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.
.
Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną oceny z prezentacji i pracy pisemnej.*
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Erikson E., Dopełniony cykl życia, Warszawa 2002.
Mossakowska M. (red.), Więcek A., Błędowski P., Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, „PolSenior”, Poznań 2012.
Oleś P., Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2012.
Trzop B., Dojrzałe, spełnione, niezależne…? Kobiety 50+ w socjologicznym zwierciadle, Warszawa 2013.
Szukalski P (red.)., Przygotowanie do starości, Warszawa 2009.
Woynarowska (red.), Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.
Zalewska J. Człowiek stary wobec zmiany kulturowej. Perspektywa teorii praktyk społecznych,, Warszawa. 2015.
Literatura uzupełniająca
Krzyżowski Ł., Kowalik W., Suwada K., Pawlina A., Młodzi emeryci w Polsce, Warszawa 2014.
Synak B. Polska starość, Gdańsk 2003.
Trzop B., W poszukiwaniu dojrzałej tożsamości: kim są kobiety i mężczyźni 50+ we współczesnym społeczeństwie polskim?, w: Rocznik Lubuski: Płeć społeczno-kulturowa jako perspektywa badawcza i kategoria analityczna 2016.
Trzop B., Niewidzialne kobiety? Kobiecość kobiet w fazie życia pomiędzy średnią i późną dorosłością, w: Dyskursy Młodych Andragogów 2014/15.
Trzop B., Rola rodzinna babci i matki dorosłych dzieci jako społeczny komponent tożsamości współczesnych kobiet dojrzałych , w: Roczniki Socjologii Rodziny: Człowiek stary w rodzinie i społeczeństwie 2013.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-03-2018 14:13)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.