SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody badań marketingowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody badań marketingowych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-MBM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Krzysztof Lisowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z problematyką badań marketingowych, przekazanie kompleksowej wiedzy z zakresu metodologii badań marketingowych, zapoznanie ze specyficznymi metodami i technikami badań marketingowych, przybliżenie rynku badań marketingowych w Polsce.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Pojęcie, funkcje i historia badań marketingowych w Polsce.
  2. Rola menadżera marketingu – zakres i charakter poszukiwanych informacji marketingowych
  3. Definiowanie problemów i celów badania marketingowego – problemy decyzyjne
  4. Analiza przykładów badań marketingowych i ofert badawczych ośrodków.
  5. Metody i formy zbierania danych marketingowych (badania mystery shopping (tajemniczy klient), zogniskowane wywiady grupowe, badania segmentacyjne, badania reklamy, badania mediów, badania trackingowe i panelowe, testy produktów i usług, eksperyment w badaniach marketingowych, jakościowe badania elementów składowych marki).
  6. Przygotowanie i realizacja projektu badań marketingowych.

Metody kształcenia

Ćwiczenia: analiza tekstów, dyskusja, prezentacje, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu w formie pisemnej (grupowo).

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z projektu grupowego (60%) i aktywności na zajęciach (40%).*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Churchill G.A., Badania marketingowe – podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
  2. Maison M., Noga-Bogomilski A. (red.), Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2007.
  3. Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  4. Pfaff D., Badania rynku. Jak pozyskiwać najistotniejsze dla firmy informacje marketingowe, Wydawnictwo BC.edu, Warszawa 2010.
  5. Mazurek- Łopacińska K.(red.), Badania marketingowe, teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  6. Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński F. (red.), Fieldwork jest sztuką, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005.
  7. Sztabiński P.B., Sztabiński F., Sawiński Z. (red.), Nowe metody, nowe podejścia w naukach społecznych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004.
  8. Sudoła S., Szymczak J., Haffera M., (red.), Marketingowe testowanie produktów, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. Strony internetowe: Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (www.ptbrio.com.pl), ważniejszych ośrodków badawczych (www.tns-global.pl ; www.smgkrc.com.pl; www.abm.pl; www.acnielsen.pl; www.agb.com.pl; www.almares.com.pl; www.arc.com.pl; www.bps.gdansk.pl; www.case-mr.com.pl.
  2. Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe, jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  3. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe, metody i techniki, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2002.
  4. Bonari V., Tassinari G., Jak zmierzyć zwrot z inwestycji w reklamę, Biblioteka „Gazety Wyborczej”, Warszawa 2008.
  5. Katalogi PTBRiO
  6. Kodeks Esomar, www.ptbrio.com.pl.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2017 14:18)