SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikowanie się w biznesie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikowanie się w biznesie
Kod przedmiotu 15.9-WE-EEP-KB
Wydział Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki
Kierunek Efektywność energetyczna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Seiler
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

C1W: Przekazanie wiedzy dotyczącej procesu komunikowania się społecznego, jego komponentów i typów

C1U: Ukształtowanie u studentów umiejętności związanych z komunikowaniem się w małych grupach zadaniowych (zespołach), prowadzeniem  zebrań zespołowych, komunikowaniem się w sytuacjach konfliktowych oraz wystąpieniami i prezentacjami publicznymi

C1K: Rozwinięcie u studentów kompetencji w zakresie komunikowania się werbalnego, niewerbalnego, pisemnego i wizualnego związanych z funkcjonowaniem w różnych sytuacjach i kontekstach społecznych, w szczególności biznesowym.

Wymagania wstępne

Brak wymagań

Zakres tematyczny

Wykład

Komunikacja, komunikowanie, komunikowanie się. Znaczenie komponentów komunikowania się dla skutecznego porozumiewania się.

W1

W1

Komunikowanie się werbalne – wady i zalety; retoryka.

W2

W2

Słuchanie – proces słuchania, typy, zasady; uwarunkowania skutecznego słuchania

W3

Komunikowanie się niewerbalne: proksemiczne, kinezyjne i paralingwistyczne.

W4

W3

Percepcja, jej wyznaczniki i rola w skutecznym komunikowaniu się. Bariery komunikowania się.

W5

W4

Metody usprawniania komunikowania się.

W6

Komunikowanie się w organizacji: wertykalne i horyzontalne; zarządzanie tymi procesami.

W7

Ćwiczenia

Komunikacja, komunikowanie, komunikowanie się.

C1

 

C1

 

 

Skuteczne komunikowanie się w grupach zadaniowych

C2

Skuteczne komunikowanie się w grupach zadaniowych-c.d.

C3

Prowadzenie zebrań zespołu

C4

C2

Komunikowanie się w sytuacjach konfliktowych; negocjowanie

C5

C3

Komunikowanie się w sytuacjach konfliktowych; negocjowanie-c.d.

C6

Komunikowanie publiczne; sztuka wystąpień i prezentacji.

C7

C4

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna

Ćwiczenia: pogadanka, metoda projektu, symulacja, gry dydaktyczne, praca w grupach, case study

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Na ocenę końcową składają się: ocena z kolokwium z wagą 80% i ocena z aktywności na wykładach z wagą 20%. Kolokwium obejmie swoją treścią tematy realizowane podczas wykładów; lista pytań z zakresem tematycznym zostanie przesłana studentom z miesięcznym wyprzedzeniem, pytania otwarte z progami punktowymi, studenci udzielają odpowiedzi na 4 pytania wybrane przez prowadzącego; progi punktowe dla poszczególnych ocen z kolokwium: 8-7,5 punktów – 5,0; 7 punktów – 4,5; 6,5 – 6,0 punktów – 4,0; 5,5 punktów – 3,5; 5,0 – 4,5 punktów – 3,0.

 

Ćwiczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: obecność i aktywność studenta na zajęciach oraz zaliczenie na ocenę pozytywną kolokwium. Na ocenę końcową składają się następujące elementy:

  1. Obecność i aktywny udział w ćwiczeniach (40%): studenci zobowiązani są do aktywnego i systematycznego uczestnictwa w zajęciach. W przypadku nieobecności wynikłych z ważnych przyczyn należy uzgodnić z prowadzącym sposób odrobienia zaległych ćwiczeń. W celu usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach student przedstawia stosowne zaświadczenie w ciągu 7 dni. Ocena będzie odbywała się poprzez systematyczną obserwację wykonania zadań przewidzianych programem ćwiczeń oraz aktywnego udział w zajęciach.
  2. Ocena z projektu zaliczeniowego (60%):

 

Ocena końcowa

Ocena końcowa przedmiotu jest wyznaczana jako średnia arytmetyczna z ocen ze wszystkich form przedmiotu z wagą: wykład 50%, ćwiczenia 50%.

Literatura podstawowa

1. Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław 2006.

2. Sobkowiak B., Interpersonalne i grupowe komunikowanie się w organizacji, FORUM, Poznań-Wrocław 2005.

3. Jamrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna, Oficyna Ekonomiczna Wydawnictwa eMPiZ, Poznań 2000.

Literatura uzupełniająca

1. Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa 2003.

2. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2002.

3. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, GWP, Gdańsk 2006.

4. Mackin D., Budowanie zespołu. Zestaw narzędzi, Rebis, Poznań 2011.

5. Morreale S. P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa 2007.

6. Steele P., Murphy J., Russill R., Jak odnieść sukces w negocjacjach, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. inż. Grzegorz Benysek (ostatnia modyfikacja: 30-06-2017 10:07)