SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Komunikowanie się w biznesie |
Kod przedmiotu | 15.9-WE-EEP-KB |
Wydział | Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki |
Kierunek | Efektywność energetyczna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
C1W: Przekazanie wiedzy dotyczącej procesu komunikowania się społecznego, jego komponentów i typów
C1U: Ukształtowanie u studentów umiejętności związanych z komunikowaniem się w małych grupach zadaniowych (zespołach), prowadzeniem zebrań zespołowych, komunikowaniem się w sytuacjach konfliktowych oraz wystąpieniami i prezentacjami publicznymi
C1K: Rozwinięcie u studentów kompetencji w zakresie komunikowania się werbalnego, niewerbalnego, pisemnego i wizualnego związanych z funkcjonowaniem w różnych sytuacjach i kontekstach społecznych, w szczególności biznesowym.
Brak wymagań
Wykład |
||
Komunikacja, komunikowanie, komunikowanie się. Znaczenie komponentów komunikowania się dla skutecznego porozumiewania się. |
W1 |
W1 |
Komunikowanie się werbalne – wady i zalety; retoryka. |
W2 |
W2 |
Słuchanie – proces słuchania, typy, zasady; uwarunkowania skutecznego słuchania |
W3 |
|
Komunikowanie się niewerbalne: proksemiczne, kinezyjne i paralingwistyczne. |
W4 |
W3 |
Percepcja, jej wyznaczniki i rola w skutecznym komunikowaniu się. Bariery komunikowania się. |
W5 |
W4 |
Metody usprawniania komunikowania się. |
W6 |
|
Komunikowanie się w organizacji: wertykalne i horyzontalne; zarządzanie tymi procesami. |
W7 |
|
Ćwiczenia |
||
Komunikacja, komunikowanie, komunikowanie się. |
C1 |
C1
|
Skuteczne komunikowanie się w grupach zadaniowych |
C2 |
|
Skuteczne komunikowanie się w grupach zadaniowych-c.d. |
C3 |
|
Prowadzenie zebrań zespołu |
C4 |
C2 |
Komunikowanie się w sytuacjach konfliktowych; negocjowanie |
C5 |
C3 |
Komunikowanie się w sytuacjach konfliktowych; negocjowanie-c.d. |
C6 |
|
Komunikowanie publiczne; sztuka wystąpień i prezentacji. |
C7 |
C4 |
Wykład: wykład konwencjonalny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna
Ćwiczenia: pogadanka, metoda projektu, symulacja, gry dydaktyczne, praca w grupach, case study
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Na ocenę końcową składają się: ocena z kolokwium z wagą 80% i ocena z aktywności na wykładach z wagą 20%. Kolokwium obejmie swoją treścią tematy realizowane podczas wykładów; lista pytań z zakresem tematycznym zostanie przesłana studentom z miesięcznym wyprzedzeniem, pytania otwarte z progami punktowymi, studenci udzielają odpowiedzi na 4 pytania wybrane przez prowadzącego; progi punktowe dla poszczególnych ocen z kolokwium: 8-7,5 punktów – 5,0; 7 punktów – 4,5; 6,5 – 6,0 punktów – 4,0; 5,5 punktów – 3,5; 5,0 – 4,5 punktów – 3,0.
Ćwiczenia
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: obecność i aktywność studenta na zajęciach oraz zaliczenie na ocenę pozytywną kolokwium. Na ocenę końcową składają się następujące elementy:
Ocena końcowa
Ocena końcowa przedmiotu jest wyznaczana jako średnia arytmetyczna z ocen ze wszystkich form przedmiotu z wagą: wykład 50%, ćwiczenia 50%.
1. Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław 2006.
2. Sobkowiak B., Interpersonalne i grupowe komunikowanie się w organizacji, FORUM, Poznań-Wrocław 2005.
3. Jamrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna, Oficyna Ekonomiczna Wydawnictwa eMPiZ, Poznań 2000.
1. Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa 2003.
2. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2002.
3. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, GWP, Gdańsk 2006.
4. Mackin D., Budowanie zespołu. Zestaw narzędzi, Rebis, Poznań 2011.
5. Morreale S. P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa 2007.
6. Steele P., Murphy J., Russill R., Jak odnieść sukces w negocjacjach, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. inż. Grzegorz Benysek (ostatnia modyfikacja: 30-06-2017 10:07)