SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy projektowania terenów zielonych z elementami ekoprojektowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy projektowania terenów zielonych z elementami ekoprojektowania
Kod przedmiotu 02.5-WA-AWP-PPTZ-Ć-S14_pNadGenDDE6V
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Architektura wnętrz
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Bogumił Kaczmarek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów w zagadnienia projektowe związane z kształtowaniem terenów i wnętrz z użyciem elementów technicznych i roślin.

Wymagania wstępne

Opanowanie rysunku projektowego, perspektywy, podstaw projektowania architektury wnętrz, ergonomii budownictwa.

Umiejętność posługiwania się jednym z programów komputerowych w zakresie projektowania wnętrz i otoczenia.

Zakres tematyczny

Wykłady obejmują problematykę kształtowania wnętrz architektonicznych , urbanistycznych terenów otwartych poprzez zmianę formy , terenu, użycie malej architektury, sprzętów, wyposażenia technicznego oraz materiału roślinnego , który jest prezentowany w formie wycieczki i pokazów z podziałem na drzewa iglaste i liściaste, krzewy iglaste i liściaste, krzewiny, byliny, rośliny jednoroczne, rośliny wodne i brzegowe oraz rośliny do stosowania we wnętrzach.

Ćwiczenia rozwijają umiejętność kreatywnego kształtowania przestrzeni z użyciem omawianych w wykładach struktur i materiału roślinnego.

Metody kształcenia

Pierwszą część zajęć stanowi wycieczka z pokazem roślin dekoracyjnych i wykłady z pokazem ilustracji obrazującym rozwiązania współczesne i historyczne z użyciem roślin do kształtowania przestrzeni od ogrodów po place, ulice i wnętrza architektoniczne.

Drugą częścią procesu dydaktycznego jest praca nad realizacją projektu ukształtowania przestrzeni wybranego miejsca w układzie urbanistycznym dla realizacji wybranej przez studenta funkcji.

Ważnym czynnikiem wpływającym na opracowanie jest kontekst przestrzenny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przedmiot kończy zaliczenie z oceną, której wysokość zależy od obecności i aktywności na zajęciach, oryginalności oraz poziomu artystycznego zrealizowanego projektu.

Literatura podstawowa

  1. Ballenstadt, Architektura, historia i teoria, PWN Warszawa - Poznań 2000
  2. Neufert Ernest, Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego, Arkady, Wa-wa 2000
  3. Filipczak Joanna (red.) Katalog roślin – drzewa, krzewy, byliny polecane przez Związek Szkółkarzy Polskich,Warszawa 2006
  4. Rodd Tony (red.) Botanika.Random Haus, Australia 1997
  5. Brookes John , Projektowanie ogrodów, Wiedza i życie, Warszawa 2004
  6. Monti Novella (red.) Dzieła nowoczesnej architektury, Komar Annapurna , Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca

  1. Vidella Alex Sanchez, Atlas współczesnej architektury krajobrazu, Loft Publ.Warszawa 2009

  2. Losantos Agata,Santos Daniela, Quartino Bridget - Krajobraz miejski. Nowe trendy. Nowe inspiracje. Nowe rozwiązania. Loft Publ., Warszawa 2008

  3. Peanson Dawid , Przyjazny dom. Murator Warszawa 1998

  4. Wines Jamek – Zielona architektura, Taschen Warszawa 2008

Uwagi

Oprócz lit. podstawowej i uzupełniającej ważne są również czasopisma:

  1. Architektura – Murator
  2. L Architecture Auj ourd hui
  3. Domus
  4. Garden
  5. Inspiracje – Polscy Architekci krajobrazu


Zmodyfikowane przez mgr Joanna Legierska-Dutczak (ostatnia modyfikacja: 29-04-2017 13:00)