SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikacja wizualna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikacja wizualna
Kod przedmiotu 03.5-WA-AWP-KOWIZ-Ć-S14_pNadGenIKS9M
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Architektura wnętrz
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Włodzimierz Papla
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poprzez wiedzę i wykształcone umiejętności student będzie realizował podstawowe zadania związane z projektowaniem graficznym i konstruowaniem komunikatu wizualnego w sposób indywidualny, kreatywny a jednocześnie otwarty na sygnały osób kooperujących.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać umiejętności pozwalające na plastyczny zapis problemów związanych z projektowaniem graficznym (typografia, kompozycja, rysunek, wiedza o kolorze). Podstawowa znajomość programów graficznych do grafiki wektorowej, edycji tekstu i pracy z mapami bitowymi.

Zakres tematyczny

Studenci, przygotowani w podstawowych pracowniach rysunkowych i malarskich, korzystając z komputera z urządzeniami peryferyjnymi, w jasny i klarowny sposób realizują zadania i ćwiczenia wymagane przez prowadzącego. Narzędzia takie jak: skaner, aparat cyfrowy, ploter, rozbudowany programowo i wyposażony w odpowiednie narzędzia komputer, są niezbędne w procesie dydaktycznym, bo z nimi właśnie będą się spotykać absolwenci w codziennej pracy po studiach. W ramach zajęć studenci wykonują prace mające swoje źródła w liternictwie, typografii, ilustracji. Projektują znaki graficzne, opracowują druki firmowe, ulotki, foldery. Poznają podstawowe problemy graficzne związane z projektowaniem w przestrzeni publicznej.

Przykładowe tematy ćwiczeń:

Zaprojektuj znak swojej firmy korzystając:
- z liter
- prostych form graficznych
- liter i form
Znak wpisany w kwadrat lub owal
Ilość kolorów – 3

Zaprojektować stronę www – praca w zespole
STRONA INTERNETOWA

Zaprojektować stronę internetową firmy (biuro projektowe, studio, itp.)

Mapa strony + 4 podstrony (tylko forma graficzna)

Zaprojektować PLAKATY

Citylight (120 x 180) oraz billboard (500 x 200)
Teksty do wpisania:

- ARCHITEKTURA WNĘTRZ
- prace studentów ISW (Instytutu Sztuk Wizualnych)
Wydział Artystyczny UZ lub Wydział Artystyczny - Uniwersytet Zielonogórski
2015/2016

Plakat typograficzny z pojedynczym elementem graficznym
kolory 4 + 0.

Metody kształcenia

Pokaz multimedialny i omówienie ćwiczeń. Otwarta dyskusja w grupie na temat proponowanych projektów.

Rozmowa indywidualna w obecności grupy poszerzająca umiejętności argumentacji i obrony własnych decyzji projektowych.

Przedmiotowe Forum Internetowe – wirtualna pracownia dla całej grupy studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Każdy ze studentów oceniany jest indywidualnie, szczególną uwagę zwracając na samodzielność, kreatywność, zaangażowanie i współpracę z prowadzącym. Umiejętność przekazu własnych przemyśleń, umiejętność argumentacji, przedstawienie swoich racji w formie graficznej i werbalnej są składową ogólnej oceny studenta. Każdy temat omawiany jest ze studentem w obecności grupy. Jedno z zadań jest działaniem w grupie i grupa jest oceniana równorzędnie. Zaliczenie z oceną po przedstawieniu prac w formie wydruku komputerowego w formacie podanym w temacie ćwiczeń oraz w formie zapisu elektronicznego.

Literatura podstawowa

Gavin Ambrose, Paul Harris Layout. Zasady -- kompozycja – zastosowanie; Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008

Umberto Eco Pejzaż semiotyczny ;  PIW; Warszawa; 1972; James Felici Kompletny przewodnik po typografii;
Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria; Gdańsk 2006

Adrian Frutiger Człowiek i jego znaki; Wydawnictwo: Do, Warszawa; 2003

Wasilij Kandinski Punkt i linia a płaszczyzna; PIW, Warszawa. 1986

Joanna Sarzyńska-Putowska Komunikacja wizualna; Fundacja ASP Kraków; 2002

Literatura uzupełniająca

Robert Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, Design Plus; 2008

Jacek Mrowczyk Niewielki słownik typograficzny;  Słowo / obraz terytoria; 2008

Michael Evamy Logo Przewodnik dla projektantów; Wydawnictwo PWN; 2008

Umberto Eco Semiologia życia codziennego; Czytelnik; 1999

Piotr Rypson Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949; Karakter; 2011

 

Uwagi

Ważną częścią pracy ze studentem jest pokaz przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnych, przykłady druków i informacji wizualnej. W kontakcie ze studentem dużą rolę odgrywa internetowe forum pracowniane do e-lerningu i pierwszych korekt.


Zmodyfikowane przez dr Włodzimierz Papla (ostatnia modyfikacja: 24-04-2017 12:02)