SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia wiedzy |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCD-SWDZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Intencją prowadzącego jest przekazanie kompleksowej wiedzy dotyczącej: 1. problematyki socjologii wiedzy, 2. najważniejszych – klasycznych i współczesnych koncepcji, 3. relacji socjologii wiedzy z innymi obszarami socjologii oraz epistemologią i metodologią nauk.
Zakres tematyczny WYKŁADU:
Pojęcie wiedzy i jej typów
Socjologia wiedzy a inne dyscypliny humanistyczne (epistemologia, socjologia nauki, politologia)
Klasyczna socjologia wiedzy (K. Marks, M. Scheler, K. Mannheim)
Socjologia wiedzy w ujęciu E. Durkheima, V. Pareto, F. Znanieckiego, R. Mertona, L. Flecka
Szkoła frankfurcka
Nieklasyczne socjologie wiedzy ( P. Berger, T. Luckmann, B. Latour, szkoła edynburska)
Użyteczność socjologii wiedzy w badaniach społecznych
Zakres tematyczny ćWICZEŃ:
1. Wczesne antycypacje problemów społecznych źródeł poznania i deformacji wiedzy.
2. Czynniki społeczne wpływające na podmiot poznania i proces tworzenia wiedzy.
3. Myślenie potoczne a stereotypy.
4. Kategoryzacja i mechanizmy stereotypowego przetwarzania informacji.
5. Społeczna geneza i funkcje stereotypów.
6. Stereotypy narodowe, metody pomiaru i analizy ich wpływu na postawy.
7. Stereotypy płci i grup społecznych.
8. Współczesna dyskusja nad stereotypami i relacjami myślenie potocznewykład konwencjonalny, praca z tekstem, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów
FORMA ZALICZENIA WYKŁADU |
UWAGI |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Egzamin ustny |
Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi na wylosowane pytania. |
Zakres materiału dotyczący egzaminu. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia ). |
Zasady uzyskania oceny |
Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu. |
ZaLiczenie Ćwiczeń
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ |
UWAGI |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Przygotowanie do zajęć |
Umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące podejmowanej problematyki.Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów. |
Zasady uzyskania oceny |
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie oceną przygotowania na zajęcia
|
OCena Końcowa*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej |
Uwagi: |
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny. |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0). |
Zasady uzyskania oceny końcowej. |
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*. |
1. Berger P.L., Luckmann T., Społleczne tworzenie rzeczywistości, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1983.
2. Chmielewski A., Czerniak S., Niżnik J., Rainko S. (red.) Problemy socjologii wiedzy (wybór tekstów), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
3. Fleck L., Powstanie i rozwój faktu naukowego, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1986.
4. Mannheim K., Ideologia i utopia, Wydawnictwo Test, Lublin 1992.
5. Mocny program socjologii wiedzy, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1993.
6. Niżnik J., Socjologia wiedzy, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 1989.
7. Ziółkowski M., Wiedza, jednostka, społeczeństwo .Zarys koncepcji socjologii wiedzy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1989.
8. Znaniecki F., Społeczne role uczonych. Pisma wybrane, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1984.
9. Zybertowicz A., Przemoc i poznanie: studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Wydawnictwo UMK, Toruń 1995.
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-04-2018 16:22)