SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia wiedzy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia wiedzy
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-SWDZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. zw. dr hab. Mirosław Chałubiński
  • dr hab. Lech Szczegóła, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Intencją prowadzącego jest przekazanie kompleksowej wiedzy dotyczącej: 1. problematyki socjologii wiedzy, 2.  najważniejszych – klasycznych i współczesnych koncepcji, 3. relacji socjologii wiedzy z innymi obszarami socjologii oraz epistemologią i metodologią nauk.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny WYKŁADU:

  1. Pojęcie wiedzy i jej typów

    Socjologia wiedzy a inne dyscypliny humanistyczne (epistemologia,  socjologia nauki, politologia)

    Klasyczna socjologia wiedzy (K. Marks, M. Scheler, K. Mannheim)

    Socjologia wiedzy w ujęciu E. Durkheima, V. Pareto, F. Znanieckiego, R. Mertona, L. Flecka

    Szkoła frankfurcka

    Nieklasyczne socjologie wiedzy ( P. Berger, T. Luckmann,  B. Latour, szkoła edynburska)

    Użyteczność socjologii wiedzy w badaniach społecznych

Zakres tematyczny ćWICZEŃ:

  1. 1.       Wczesne antycypacje problemów społecznych źródeł poznania i deformacji wiedzy.

    2.       Czynniki społeczne wpływające na podmiot poznania i  proces tworzenia wiedzy.

    3.       Myślenie potoczne a stereotypy.

    4.       Kategoryzacja i mechanizmy stereotypowego przetwarzania informacji.

    5.       Społeczna geneza i funkcje stereotypów.

    6.       Stereotypy narodowe, metody pomiaru i analizy ich wpływu na postawy.

    7.       Stereotypy płci i grup społecznych.

    8. Współczesna dyskusja nad stereotypami i relacjami myślenie potoczne

Metody kształcenia

wykład konwencjonalny, praca z tekstem, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów

FORMA ZALICZENIA WYKŁADU

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin ustny

Minimalny próg wymagań uzyskanie  50% punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi na wylosowane pytania.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia ).

Zasady uzyskania oceny
 z wykładu.

Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.

ZaLiczenie Ćwiczeń

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie do zajęć

Umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące podejmowanej problematyki.Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Zasady uzyskania oceny 
z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie oceną przygotowania na zajęcia

 

OCena Końcowa*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

Literatura podstawowa

  1. 1.      Berger P.L., Luckmann T., Społleczne tworzenie rzeczywistości, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1983.

    2.      Chmielewski A., Czerniak S., Niżnik J., Rainko S. (red.) Problemy socjologii wiedzy (wybór tekstów), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.

    3.      Fleck L., Powstanie i rozwój faktu naukowego, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1986.

    4.      Mannheim K., Ideologia i utopia, Wydawnictwo Test, Lublin 1992.

    5.      Mocny program socjologii wiedzy, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1993.

    6.      Niżnik J., Socjologia wiedzy, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa 1989.

    7.      Ziółkowski M., Wiedza, jednostka, społeczeństwo .Zarys koncepcji socjologii wiedzy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1989.

    8.      Znaniecki F., Społeczne role uczonych. Pisma wybrane, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1984.

    9.      Zybertowicz A., Przemoc i poznanie: studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Wydawnictwo UMK, Toruń 1995.

Literatura uzupełniająca

  1. Fleck L., Psychosocjologia poznania naukowego, Wydawnictwo UMCS,  Lublin 2006.
  2.  Sady W.,  Fleck. O społecznej naturze poznania, Wydawnictwo Prószyński i Spółka Warszawa 2000.
  3. Sojak R., Paradoks antropologiczny. Socjologia wiedzy jako perspektywa ogólnej teorii społeczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004.
  4. Hołówka T., Myślenie potoczne. Heterogeniczność zdrowego rozsądku, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1986.
  5. Bytniewski P., Chałubiński M., Teoretyczne podstawy socjologii wiedzy, Tom I i II, Wydawnictwo UMCS,  Lublin 2006 i 2010.
  6. Abriszewski K., Poznanie, zbiorowość, polityka. Analiza teorii aktora-sieci Bruno Latoura, Wydawnictwo „Universitas”, Kraków 2008.
  7. Collins K., Pinch T., Golem, czyli co trzeba wiedzieć o nauce, Wydawnictwo CiS, Warszawa 1998.
  8. Kofta M., Jasińska-Kania A. (red.) Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, wyd. Scholar, Warszawa 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-04-2018 16:22)