Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami badań ewaluacyjnych oraz procedurami projektowania, realizacji
i interpretacji tego typu badań. Główny nacisk położony jest w trakcie kursu na dopasowanie odpowiednich wskaźników do kryteriów oceny projektu oraz formułowanie wniosków (rekomendacji i dyrektyw.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Pojęcie ewaluacji, historia badań ewaluacyjnych, możliwości zastosowania badań ewaluacyjnych, społeczne funkcje ewaluacji.
Typy badań ewaluacyjnych. Monitoring, audyt, ewaluacja.
Modele i schematy badań ewaluacyjnych i ich zastosowanie w praktyce.
Podstawowe procedury analityczne stosowane w badaniach ewaluacyjnych oraz narzędzia socjologii empirycznej wykorzystywane w obszarze tego typu badań.
Przeprowadzanie badania ewaluacyjnego.
Przygotowywanie projektu badań ewaluacyjnych.
Metody kształcenia
Praca z materiałem źródłowym, praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem, prezentacja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Forma zaliczenia ćwiczeń
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Przygotowanie projektu
w formie pisemnej
Projekt badania ewaluacyjnego do wybranej tematyki - powinien zawierać wszystkie elementy wynikające z założeń do badania, posiadać rozbudowane informacje o strukturze zespołu oraz zastosowanych metodach i technikach (adekwatnie do celów).
.
Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie oceną z przygotowanego projektu
Olejniczak K., Wprowadzenie do świata ewaluacji [w:] Jak ewaluować i monitorować efekty projektów sektora B+R i szkolnictwa wyższego,( red.) P. Kościelecki, B. Warzybok, Ośrodek Przetwarzania Informacji, Warszawa 2011.
Durlik M., Dziarmakowska K. (red.), Miniporadnik ewaluacji dla realizatorów projektów Edukacji kulturalnej, Stocznia. Pracownia Badań i innowacji społecznych, Warszawa 2013.
Haber Agnieszka (red.), Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza Wydawnictwo PARP, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca
Frankfort - Nachmias Ch. i Nachmias D. (2001), Metody badawcze w socjologii, Wydawnictwo „Zysk i Ska”, Poznań 2001.
Malikowski M., Niezgoda M. (red.), Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, t. I, Wydawnictwo WSSG, Tyczyn 1999.
.Malikowski M., Niezgoda M. (red.), Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, tom 2, Wydawnictwo WSSG, Tyczyn 1997.
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Wieczorkowska G., Kochański P.,Eljaszuk K., Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych
i eksperymentalnych, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.
Ekiert K.,, Ewaluacja w administracji publicznej., Funkcje, standardy i zasady stosowania, Rządowe Centrum Studiów Strategicznych, sierpień 2004.
Kierzkowski T., Ocena (ewaluacja) programów i projektów o charakterze społeczno – gospodarczym
w kontekście przystąpienia do Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów, Warszawa 2002.
Ornacka K., "Podstawowe pojęcia i ujęcia ewaluacji", [w]: Ewaluacja między naukami społecznymi i pracą socjalną, rozdział III, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Socjologii, Zeszyty Pracy Socjalnej (zeszyt ósmy), Kraków 2003.
Czasopisma: „Evaluation”, “American Journal of Evaluation”.
Haber A, Szałaj M.,(red.), Środowisko i warsztat ewaluacji, Wydawnictwo PARP, Warszawa 2008.
Korporowicz L., Ewaluacja w edukacji, Wydawnictwo Oficyna Naukowa, Warszawa 1997.
Pietras-Goc B., Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. J.Tischnera, Kraków 2008.
Ostrowski Ł., Wiśnicka M. (red.), Ewaluacja? Jak to się robi? Poradnik dla programów PAFW, Stocznia. Pracownia Badań i innowacji społecznych, Warszawa 2013.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2017 21:23)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.