Przygotowanie do prowadzenia zajęć z przedmiotu plastyka w III etapie edukacyjnym.
Wymagania wstępne
Znajomość tematyki związanej z metodyką prowadzenia zajęć z przedmiotu plastyka w I i II etapie edukacyjnym.
Zakres tematyczny
przybliżenie problematyki rozwoju psychofizycznego młodzieży w wieku licealnym ze szczególnym uwzględnieniem zdolności percepcyjnych oraz sposobów obrazowania plastycznego
dysfunkcje rozwojowe młodzieży w wieku licealnym
refleksja nad subiektywnym znaczeniem twórczości w kontekście dzieł i twórców uznanych - wybrane teorie z dziedziny pedagogiki twórczości
analiza nowej podstawy programowej
analiza porównawcza wybranych programów nauczania przedmiotu plastyka opracowanych do III etapu edukacyjnego
cele nauczania wyznacznikami środków i metod pracy dydaktycznej
metody i zasady nauczania ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących
techniki plastyczne a metody nauczania
struktura lekcji – nauka konstruowania autorskich konspektów lekcji
wybrane zagadnienia z historii sztuki dawnej i współczesnej a metody i autorskie pomysły nauczania (propozycje studentów)
plan wynikowy – zakładane rezultaty pracy a skala ocen obowiązująca w III etapie edukacyjnym
Metody kształcenia
pogadanka
prezentacja multimedialna
opis
metoda sytuacyjna
metoda projektów
burza mózgów
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
aktywne uczestnictwo w zajęciach
ustne i pisemne formy weryfikacji zdobytej wiedzy
systematyczna praca nad realizacją wyznaczonych zadań
Literatura podstawowa
Bożena Potocka, Lesława Nowak, Projekty edukacyjne. Poradnik dla nauczycieli, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2002.
Stefan Szuman, Sztuka dziecka, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.
Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski, Edukacja w wolności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1991.
Anna Trojanowska, Dziecko i plastyka, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.
Dylematy edukacji artystycznej, T.1, pod red. Wiesławy Limont i Kamilli Nielek-Zawadzkiej, Impuls, Kraków 2005.
Krzysztof J. Szmidt, Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007.
Literatura uzupełniająca
Edward Nęcka, Proces twórczy i jego ograniczenia, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999.
Edward Nęcka, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
Literatura uzupełniająca może ulec zmianie.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-10-2017 15:42)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.