SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedeutologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedeutologia
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSpP-PEDRO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
  • dr Klaudia Pietrań
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza za zakresu pedagogiki, socjologii i psychologii.

Zakres tematyczny

Geneza myśli pedeutologicznej. Nauczyciel w warunkach zmian społecznych i edukacyjnych. Tożsamość zawodowa nauczycieli. Kompetencje zawodowe nauczyciela. Koncepcje kształcenia nauczycieli. Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli. Problem wypalenia zawodowego. Dylematy w zawodzie nauczyciela.

Metody kształcenia

Metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ćwiczeń: warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji power point/posteru/sporządzenie portfolio (50%).

Ocena ostateczna z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Day C., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004.
  2. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.
  3. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
  4. Lewowicki T., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Warszawa-Radom 2007.
  5. Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.
  6. Speck O., Być nauczycielem: trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturalnych, Gdańsk 2005.
  7. O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, red. E. Kobyłecka, Poznań 2007.
  8. Szempruch J., Pedeutologia: studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. Chętkowski D., Nauczycielskie perypetie (o wojnie wszystkich ze wszystkimi), Gdańsk 2010.
  2. Czerepaniak-Walczak M., Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Toruń 1997.
  3. Dróżka W., Generacja wielkiej zmiany: studium autobiografii średniego pokolenia nauczycieli polskich, Kielce 2008.
  4. Kabat M., Kreatywność w edukacji nauczycieli, Poznań 2013.
  5. Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli: między anomią a autonomią, Gdańsk 2005.
  6. Michalak J. M., Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczyciela: studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2003.
  7. (Nie)codzienność dydaktyczna i wychowawcza nauczyciela w szkole, red. E. Kobyłecka, Zielona Góra 2016.
  8. Nauczyciel w świecie współczesnym, red. B. Muchacka, M. Szymański, Kraków 2008.
  9. Nauczyciel, tożsamość, rozwój, red. M. Szymański, Kraków 2007.
  10. Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, red. D. Ekiert-Oldroyd, Katowice 2003.
  11. Szempruch J., Nauczyciel w zmieniającej się szkole: funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów 2001.
  12. Witkowski L., Edukacja i humanistyka: nowe konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli, Warszawa 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-05-2017 22:28)