SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Empatyczna komunikacja i relacje interpersonalne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Empatyczna komunikacja i relacje interpersonalne
Kod przedmiotu 05.9-WA-SWP-EKOIN-S16
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Justyna Dermont-Owsińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z rolą empatycznej komunikacji w tworzeniu satysfakcjonujących relacji interpersonalnych z uczniami, rodzicami, nauczycielami, rozwiązywaniu konfliktów w grupie i między uczniami, stawianiu i realizacji celów pedagogicznych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

  • student poznaje definicje empatii, neurobiologiczne podstawy opisujące aspekt poznawczy, rozwija umiejętności w zakresie odczuwania i okazywania empatii

  • student poznaje założenia koncepcji komunikacji empatycznej wg dr. Marshalla B. Rosenberga

  • student poznaje i ćwiczy narzędzia do budowania relacji interpersonalnych opartych o empatię, takie jak: aktywne słuchanie, model 4 kroków wyrażania siebie, empatyczne przyjmowanie odmowy

  • student poznaje podstawy mediowania konfliktów w oparciu o narzędzia empatycznej komunikacji i ćwiczy ich stosowanie w praktyce, student poznaje założenia rozwiązywania konfliktów grupowych w oparciu o metodę kręgów naprawczych Dominika Bartera

  • student poznaje i wykorzystuje w praktyce narzędzia do stawiania i realizacji celów, takich jak: model SMART, model GROW

Metody kształcenia

  • praca grupowa w kręgu

  • pogadanka

  • prezentacja multimedialna

  • metoda sytuacyjna

  • burza mózgów

  • gry i zabawy dydaktyczne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach

  • systematyczna praca nad realizacją wyznaczonych zadań

  • pisemne podsumowanie zajęć

Literatura podstawowa

  1. Rosenberg, Marshall B. 2009: Porozumienie bez Przemocy. O języku serca. Warszawa: Czarna Owca. (Tytuł oryginału amerykańskiego Nonviolent Communication. A Language of Life, 1998)

  2. Hart, Sura; Kindle Hodson, Victoria 2006: Empatyczna klasa. Relacje, które pomagają w nauce. Warszawa: Kompendium. (Tytuł oryginału amerykańskiego The Compassionate Classroom. Relationship Based Teaching and Learning, 2004)

  3. Larsson, Liv 2009: Porozumienie bez przemocy w mediacjach. Jak być trzecią stroną w konflikcie. Warszawa: Czarna Owca. (Tytuł oryginału szwedzkiego Skapa möten och kontakt genom medling, 2008)

  4. Lindemann, Gabriele; Heim, Vera 2013: Komunikacja Konstruktywna w biznesie. Przez rozmowę do efektywnego zarządzania. Poznań/ Warszawa: Porozumiewajmy się. (Tytuł oryginału niemieckiego Erfolgsfaktor Menschlichkeit; Wertschätzend führen – wirksam kommunizieren; Ein Praxishandbuch für effektives Beziehungsmanagement und neue Unternehmenskultur, 2010)

  5. Rosenberg, Marshall B. 2008: Rozwiązywanie konfliktów poprzez Porozumienie bez Przemocy. Warszawa: Czarna Owca. (Tytuł oryginału niemieckiego Konflikte lösen durch Gewaltfreie Kommunikation, 2004. Autorką w języku niemieckim jest Gabriele Seils)

  6. Rosenberg, Marshall B. 2013: W świecie Porozumienia bez Przemocy. Praktyczne narzędzia do budowania więzi i komunikacji. Warszawa: Mind. (Tytuł oryginału amerykańskiego Living Nonviolent Communication. Practical tools to connect and communicate skilfully in every situation, 2012)

Literatura uzupełniająca

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2017 20:14)