SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Eksperyment w fotografii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Eksperyment w fotografii
Kod przedmiotu 03.4-WA-DyrygP-03.4-S16
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. Wiesław Hudon
  • dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ
  • dr Marek Lalko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Fotografia i film eksperymentalny w sztukach wizualnych. Udział grupy studentów w pracowni artystycznej mającej za cel przygotowanie obrazów do wystawy retrospektywnej. Tematem będzie rekonstrukcja zaginionego filmu i fotografii z lat 1973-1974.

Wymagania wstępne

Pracom rekonstrukcyjnym towarzyszyć będzie refleksja teoretyczna na temat trwania, inspirowana jak w przeszłości filozofią H. Bergsona. Będzie to próba odtworzenia procesu twórczego oraz jego asymilacji w proces twórczy aktualny.

Zakres tematyczny

Poruszane wątki:

  • Natura trwania rzeczywistości w obrazie.
  • Następstwo obrazów w percepcji wizualnej.
  • Wizualizacje czasu w sztuce.

Metody kształcenia

Udział studentów we wszystkich etapach rekonstrukcji. Uczestnictwo w wernisażu. Próby rozwiązań osobistych studentów. Ciągły proces refleksji teoretycznej w oparciu o dzieło H. Bergsona oraz książkę Hansa Richtera.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Udział w zajęciach. Wykonanie pracy zaliczeniowej.

Literatura podstawowa

  1. Bergson Henri, O bezpośrednich danych świadomości, Materia i pamięć, Ewolucja twórcza, Dwa źródła moralności i religii
  2. Flusser Vilém, Ku filozofii fotografii, folia academiae, Katowice 2004
  3. Richter Hans, Dadaizm - sztuka i anty-sztuka, Warszawa 1983
  4. Richter Hans [w:] Zbigniew Pitera, Leksykon reżyserów filmowych, Warszawa 1978, s. 159

Literatura uzupełniająca

  1. Kluszczyński Ryszard W., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Instytut Kultury, Warszawa 1999
  2. Kluszczyński Ryszard W., Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce., Instytut Kultury, Warszawa 1998
  3. Sztompka Piotr, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005
  4. Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, opr. Andrzej Gwóźdź, Universitas, Kraków 2001

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2017 20:14)