SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika
Kod przedmiotu 05.0-WA-SWP-PED-S17
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki twórczości. Uświadomienie powiązań procesów wychowania oraz kształcenia z kulturą i sztuką. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami edukacji estetycznej.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Pedagogika twórczości - ustalenia terminologiczne. Kulturowe, aksjologiczne, epistemologiczne, ontologiczne i antropologiczne podstawy pedagogiki twórczości. Wartości artystyczne, estetyczne i nadestetyczne dzieł sztuki. Przeżycie estetyczne. Pedagogika i pedagogia kultury. Dyskusje wokół roli sztuki w życiu człowieka. Związki sztuki i wychowania. Teoria i praktyka wychowania estetycznego. Funkcje sztuki i procesy jej upowszechniania. Miejsce percepcji dzieł sztuki w polskim systemie wychowania przez plastykę. Warunki twórczości artystycznej dziecka.

Metody kształcenia

Wykład problemowy z prezentacją multimedialną, dialog sokratejski.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach, przygotowanie w grupach prezentacji multimedialnej, ustne sprawdzanie wiadomości studenta.

Literatura podstawowa

  1. Filozofia i pedagogika twórczości – główne problemy, zasadnicze rozstrzygnięcia, red. J. Łaszczyk, Wydawnictwo Universitas Rediviva, Warszawa 2011.
  2. Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencja dla teorii i praktyki, red. J. Gajda, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
  3. Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.
  4. Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, red. K. Pankowska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010.
  5. Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży, red. S. Popek, WSiP, Warszawa 1985.
  6. Wojnar I., Humanistyczne przesłanki niepokoju, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2016.
  7. Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego. Zarys problematyki, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995.

Literatura uzupełniająca

  1. Golka M., Nauczanie sztuki. Cele, formy, metody, Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych, Poznań 1991.
  2. Góralski A., Teoria twórczości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2003.
  3. Murzyn A., Współczesna filozofia edukacji. Kluczowe kwestie, „Impuls”, Kraków 2015.
  4. O pedagogice twórczości, red. J. Łaszczyk, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1997.
  5. Szuman S., Wybór pism estetycznych, „Universitas”, Kraków 2008.
  6. Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć: sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycia estetyczne, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1988.
  7. W kręgu teorii i praktyki edukacji plastycznej, red. S. Popek, R. Tarasiuk, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1995.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-07-2017 20:16)