Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki twórczości. Uświadomienie powiązań procesów wychowania oraz kształcenia z kulturą i sztuką. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami edukacji estetycznej.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
Pedagogika twórczości - ustalenia terminologiczne. Kulturowe, aksjologiczne, epistemologiczne, ontologiczne i antropologiczne podstawy pedagogiki twórczości. Wartości artystyczne, estetyczne i nadestetyczne dzieł sztuki. Przeżycie estetyczne. Pedagogika i pedagogia kultury. Dyskusje wokół roli sztuki w życiu człowieka. Związki sztuki i wychowania. Teoria i praktyka wychowania estetycznego. Funkcje sztuki i procesy jej upowszechniania. Miejsce percepcji dzieł sztuki w polskim systemie wychowania przez plastykę. Warunki twórczości artystycznej dziecka.
Metody kształcenia
Wykład problemowy z prezentacją multimedialną, dialog sokratejski.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Obecność na zajęciach, przygotowanie w grupach prezentacji multimedialnej, ustne sprawdzanie wiadomości studenta.
Literatura podstawowa
Filozofia i pedagogika twórczości – główne problemy, zasadnicze rozstrzygnięcia, red. J. Łaszczyk, Wydawnictwo Universitas Rediviva, Warszawa 2011.
Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencja dla teorii i praktyki, red. J. Gajda, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.
Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, red. K. Pankowska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010.
Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży, red. S. Popek, WSiP, Warszawa 1985.
Wojnar I., Humanistyczne przesłanki niepokoju, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2016.
Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego. Zarys problematyki, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1995.
Literatura uzupełniająca
Golka M., Nauczanie sztuki. Cele, formy, metody, Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych, Poznań 1991.
Góralski A., Teoria twórczości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2003.
Murzyn A., Współczesna filozofia edukacji. Kluczowe kwestie, „Impuls”, Kraków 2015.
O pedagogice twórczości, red. J. Łaszczyk, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1997.
Szuman S., Wybór pism estetycznych, „Universitas”, Kraków 2008.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć: sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycia estetyczne, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1988.
W kręgu teorii i praktyki edukacji plastycznej, red. S. Popek, R. Tarasiuk, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1995.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-07-2017 20:16)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.