SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSPP-WDMBP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Narkiewicz-Niedbalec, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań pedagogicznych, typów badań społecznych oraz struktury procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Opanowanie umiejętności formułowania problemów badawczych, doboru zmiennych, metod i technik badań, konstruowania wybranych narzędzi badawczych oraz sposobów prezentowania i analizy wyników badań.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki i socjologii

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Typy badań społecznych: poznawcze, dla potrzeb praktyki. 2) Typologia badań ze względu na cel, przedmiot, procedurę. 3) Metody badań pedagogicznych: sondaż diagnostyczny, monografia, metoda indywidualnych przypadków, eksperyment. 4) Charakterystyka procesu badawczego. 5) Sposoby doboru próby do badań. 6) Składniki tekstu naukowego: definicje, klasyfikacje i typologie, hipotezy, generalizacje historyczne, prawa nauki, regularności empiryczne. 7) Zmienne i wskaźniki. 8) Hipotezy badawcze. Kryteria poprawności hipotez. 9) Pomiar w badaniach pedagogicznych. 10) Indeksy i skale pomiarowe. Rzetelność i trafność skal pomiarowych. 11) Badania jakościowe w naukach społecznych. Teoretyczne podstawy badań jakościowych: fenomenologia, hermeneutyka, interakcjonizm symboliczny.

Ćwiczenia

1) Formułowanie celu badań i problemów badawczych. 2) Metody, techniki i narzędzia w badaniach pedagogicznych. 3) Obserwacja. Zasady i typy obserwacji, systematyzacja obserwacji, pozycja obserwatora. 5) Wywiad. Typy wywiadu. Czynniki zakłócające. Wartości i ograniczenia. 6) Ankieta. Budowa kwestionariusza i jego konstruowanie. Błędy pytań kwestionariuszowych. Kodowanie danych. 7) Metody badań stosowane w badaniach jakościowych: badania etnograficzne, studium przypadku – metoda biograficzna. Specyfika danych jakościowych i techniki analizy. 8) Socjometria i jej zastosowania. Analiza danych w tabelach i na wykresach.

Metody kształcenia

Wykłady

Wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia

Dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie problemów badawczych, konstruowanie pytań ankietowych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. próbka obserwacji), prezentacja problematyki przez studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do uzyskania na końcowym teście z całości nauczanych treści.

Ćwiczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie powyżej 50% punktów z możliwych do uzyskania. Punkty za ćwiczenia można uzyskać: za kolokwium, za wykonanie zadań na ćwiczeniach związanych z realizacją projektu i przygotowaniem narzędzia badawczego.

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych na ćwiczeniach (50%) i wykładach (50%). Ocena końcowa wyznaczana jest następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.

Literatura podstawowa

1.      Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

2.      Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993, 1994, 1996.

3.      Hajduk E., Hipoteza w badaniach społecznych, Zielona Góra 2006.

4.      Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.

5.      Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995.

6.      Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

7.      Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

8.      Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995

Literatura uzupełniająca

1.      Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1996, 1997, 1999, 2002 – dodruk.

2.      Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, T. I, II, Warszawa 2009.

3.      Kmita J., O kulturze symbolicznej, Warszawa 1982 (rozdz. II).

4.      Lutyńska K., Wywiad kwestionariuszow: przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, 1984.

5.      Mayntz R., Holm K., Hubner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985.

6.      Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

7.      Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.

8.      Oppenheim A.N., Kwestionariusze, wywiady, pomiar postaw, Poznań 2004.

9.      Paprzycka E., Kobiety żyjące w pojedynkę, Toruń 2008.

10.    Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.

11.    Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 20-02-2018 22:13)