SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PSPP-WDMBP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie podstawowych pojęć z zakresu metod i technik badań pedagogicznych, typów badań społecznych oraz struktury procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Opanowanie umiejętności formułowania problemów badawczych, doboru zmiennych, metod i technik badań, konstruowania wybranych narzędzi badawczych oraz sposobów prezentowania i analizy wyników badań.
Podstawy pedagogiki i socjologii
Wykłady
1) Typy badań społecznych: poznawcze, dla potrzeb praktyki. 2) Typologia badań ze względu na cel, przedmiot, procedurę. 3) Metody badań pedagogicznych: sondaż diagnostyczny, monografia, metoda indywidualnych przypadków, eksperyment. 4) Charakterystyka procesu badawczego. 5) Sposoby doboru próby do badań. 6) Składniki tekstu naukowego: definicje, klasyfikacje i typologie, hipotezy, generalizacje historyczne, prawa nauki, regularności empiryczne. 7) Zmienne i wskaźniki. 8) Hipotezy badawcze. Kryteria poprawności hipotez. 9) Pomiar w badaniach pedagogicznych. 10) Indeksy i skale pomiarowe. Rzetelność i trafność skal pomiarowych. 11) Badania jakościowe w naukach społecznych. Teoretyczne podstawy badań jakościowych: fenomenologia, hermeneutyka, interakcjonizm symboliczny.
Ćwiczenia
1) Formułowanie celu badań i problemów badawczych. 2) Metody, techniki i narzędzia w badaniach pedagogicznych. 3) Obserwacja. Zasady i typy obserwacji, systematyzacja obserwacji, pozycja obserwatora. 5) Wywiad. Typy wywiadu. Czynniki zakłócające. Wartości i ograniczenia. 6) Ankieta. Budowa kwestionariusza i jego konstruowanie. Błędy pytań kwestionariuszowych. Kodowanie danych. 7) Metody badań stosowane w badaniach jakościowych: badania etnograficzne, studium przypadku – metoda biograficzna. Specyfika danych jakościowych i techniki analizy. 8) Socjometria i jej zastosowania. Analiza danych w tabelach i na wykresach.
Wykłady
Wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia
Dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie problemów badawczych, konstruowanie pytań ankietowych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. próbka obserwacji), prezentacja problematyki przez studentów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do uzyskania na końcowym teście z całości nauczanych treści.
Ćwiczenia
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie powyżej 50% punktów z możliwych do uzyskania. Punkty za ćwiczenia można uzyskać: za kolokwium, za wykonanie zadań na ćwiczeniach związanych z realizacją projektu i przygotowaniem narzędzia badawczego.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych na ćwiczeniach (50%) i wykładach (50%). Ocena końcowa wyznaczana jest następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.
1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
2. Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993, 1994, 1996.
3. Hajduk E., Hipoteza w badaniach społecznych, Zielona Góra 2006.
4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.
5. Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995.
6. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
7. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
8. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995
1. Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1996, 1997, 1999, 2002 – dodruk.
2. Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, T. I, II, Warszawa 2009.
3. Kmita J., O kulturze symbolicznej, Warszawa 1982 (rozdz. II).
4. Lutyńska K., Wywiad kwestionariuszow: przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, 1984.
5. Mayntz R., Holm K., Hubner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985.
6. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
7. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.
8. Oppenheim A.N., Kwestionariusze, wywiady, pomiar postaw, Poznań 2004.
9. Paprzycka E., Kobiety żyjące w pojedynkę, Toruń 2008.
10. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.
11. Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 20-02-2018 22:13)