SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Techniki plastyczne |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSpP-PWTPL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i przykładami zaczerpniętymi z obszaru sztuk wizualnych. Rozwijanie umiejętności manualnych, myślenia twórczego, kreatywności i wyobraźni uczestników. Nauka praktycznego wykorzystania różnorodnych materiałów i technik plastycznych w celu opracowywania autorskich scenariuszy zajęć.
Brak.
Konwersatoria
1) Wprowadzenie do problematyki przedmiotu: zapoznanie z podstawowymi technikami i narzędziami plastycznymi, kompozycja plastyczna, problemy barwy, problem różnicowania faktur w pracach plastycznych (wykorzystanie techniki kolażu). 2) Zapoznanie z techniką grafiki warsztatowej – kalkograf. 3) Puentylizm – jako wprowadzenie do malarstwa impresjonistycznego. 4) Techniki i sposoby malowania farbami akrylowymi i olejnymi (papier, płótno, deska). 5) Zapoznanie z techniką decoupage – praca z gotowym szablonem. 6) Ekspresja i emocje wyrażane poprzez sztukę – przykłady i założenia sztuki abstrakcyjnej (prace wykonane techniką węgla oraz pastelami olejnymi i suchymi). 7) Patchwork na styropianie – wyrażenie indywidualnych wzorów ludowych. 8) Masa solna oraz technika papieru mache – tworzenie kompozycji przestrzennych.
Konwersatoria
Zajęcia mają charakter warsztatów twórczych, w trakcie których wyróżnić można następujące metody pracy: ćwiczenia praktyczne, prezentacje i opisy, pogadanki, dyskusje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
Student oceniany jest na podstawie: 1) przygotowania do zajęć (30%), 2) aktywnego w nich uczestnictwa (30%), 3) umiejętności analizy i wyciągania wniosków na podstawie powstałych prac (10%), 4) przeglądu prac i podsumowania końcowego (30%).
Ocena z przedmiotu
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.
1. Karolak W., Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Warszawa 1998.
2. Szuman S., Sztuka dziecka, Warszawa 1990.
3. Trojanowska A., Dziecko i plastyka, Warszawa 1983.
1. Józefowski E., Książka o książkach, Zielona Góra 1999
2. Edward Nęcka, Trening twórczości, Kraków 1998.
3. Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-05-2017 11:08)