SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Techniki plastyczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Techniki plastyczne
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSpP-PWTPL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Katarzyna Lotka-Cuprych
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i przykładami zaczerpniętymi z obszaru sztuk wizualnych. Rozwijanie umiejętności manualnych, myślenia twórczego, kreatywności i wyobraźni uczestników. Nauka praktycznego wykorzystania różnorodnych materiałów i technik plastycznych w celu opracowywania autorskich scenariuszy zajęć.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Konwersatoria

1) Wprowadzenie do problematyki przedmiotu: zapoznanie z podstawowymi technikami i narzędziami plastycznymi, kompozycja plastyczna, problemy barwy, problem różnicowania faktur w pracach plastycznych (wykorzystanie techniki kolażu). 2) Zapoznanie z techniką grafiki warsztatowej – kalkograf. 3) Puentylizm – jako wprowadzenie do malarstwa impresjonistycznego. 4) Techniki i sposoby malowania farbami akrylowymi i olejnymi (papier, płótno, deska). 5) Zapoznanie z techniką decoupage – praca z gotowym szablonem. 6) Ekspresja i emocje wyrażane poprzez sztukę – przykłady i założenia sztuki abstrakcyjnej (prace wykonane techniką węgla oraz pastelami olejnymi i suchymi). 7) Patchwork na styropianie – wyrażenie indywidualnych wzorów ludowych. 8) Masa solna oraz technika papieru mache – tworzenie kompozycji przestrzennych.

Metody kształcenia

Konwersatoria

Zajęcia mają charakter warsztatów twórczych, w trakcie których wyróżnić można następujące metody pracy: ćwiczenia praktyczne, prezentacje i opisy, pogadanki, dyskusje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Student oceniany jest na podstawie: 1) przygotowania do zajęć (30%), 2) aktywnego w nich uczestnictwa (30%), 3) umiejętności analizy i wyciągania wniosków na podstawie powstałych prac (10%), 4) przeglądu prac i podsumowania końcowego (30%).

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

1. Karolak W., Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Warszawa 1998.

2. Szuman S., Sztuka dziecka, Warszawa 1990.

3. Trojanowska A., Dziecko i plastyka, Warszawa 1983.

Literatura uzupełniająca

1. Józefowski E., Książka o książkach, Zielona Góra 1999

2. Edward Nęcka, Trening twórczości, Kraków 1998.

3. Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz,  E. Repsch, Wrocław 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-05-2017 11:08)