SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Improwizacja - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Improwizacja
Kod przedmiotu 03.2-WA-JiMEP-IMJ-Ć-S14_pNadGen9YASD
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Pernal
  • dr Artur Majewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wprowadzenie w zagadnienie improwizacji w muzyce jazzowej i estradowej oraz przedstawienie szeregu technik poszerzających umiejętności i świadomość studentów niezbędne dla wykonawstwa w stylistyce jazzowej, a w szczególności: [1] Opanowanie podstawowego warsztatu związanego z improwizacją jazzową. [2] Zapoznanie się ze strukturą harmoniczną standardów jazzowych. [3] Rozwój (poznanie i praktyczne zastosowanie na przykładzie grupowej pracy z instrumentem) elementów improwizacji w aspektach: melodycznym, harmonicznym i rytmicznym, z uwzględnieniem jazzowego języka muzycznego.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu w semestrze pierwszym.

Zakres tematyczny

Podczas zajęć omawiane są problemy z zakresu:

- wykonawstwa solowego;

- wykonawstwa solowego w kontekście sekcji rytmicznej;

- współpracy w ramach sekcji rytmicznej;

- kształtowania brzmienia zespołu instrumentalnego;

- zastosowania technik improwizacji odpowiednich dla poszczególnych stylów jazzu, melodyki, rytmu, frazowania i harmonii w muzyce jazzowej;

Tematy zajęć:

1. Swing i charakterystyczne elementy rytmiki, brzmienia i melodyki;

2. Riff i jego rola jako elementu frazotwórczego i formotwórczego;

3. Rola sekcji rytmicznej w zespole jazzowym;

4. Współpraca solisty i sekcji rytmicznej w zespole jazzowym;

5. Zagadnienie polimetrii podczas zespołowej improwizacji;

6. Dopasowanie rejestrów instrumentów akompaniujących i solowych podczas zespołowej improwizacji;

7. „Passing Notes” (dźwięki przejściowe) i ich zastosowanie w skalach;

8. Ewolucja harmonii bluesa;

9. Ekspresja w improwizacji;

10. Melodyka stylu BeBop.

Metody kształcenia

Zajęcia mają charakter ćwiczeń praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie prezentacji fragmentów nagranych improwizacji każdego ze studentów, pracy na zajęciach, obecności.

Literatura podstawowa

M. Levine: The Jazz Theory

A. Laverne: Tones of runes

J. la Porta: Jazz Articulation

W. Weiskopf & R. Ricker: Augmented scales in jazz

 

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi

Materiał i problemy dla roku pierwszego (semestr pierwszy i drugi) i drugiego (semestr trzeci i czwarty) są te same, ale w przypadku pierwszego, zagadnienia realizowane są w praktyce na najprostszym materiale muzycznym, a na drugim roku realizowane w trudniejszym kontekście formalnym, harmonicznym jak i nastawione na łączenie wszystkich zagadnień podczas wykonywania form muzyki jazzowej i około-jazzowej.


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 29-04-2017 10:48)