SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy dydaktyki ogólnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy dydaktyki ogólnej
Kod przedmiotu 05.1-WA-EASMP-PODG-W-S14_pNadGenEE516
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem dydaktyki ogólnej jest zapoznanie studentów z ogólnymi prawidłami procesu dydaktyczno – wychowawczego w szkole. Należą do nich: 

Cele i zadania edukacji,

Dobór treści kształcenia wg ustalonych zasad i zgodnie z obranym celem dydaktycznym,

Badanie wartości dydaktycznej poszczególnych metod nauczania oraz formułowanie reguł ich doboru i poprawnego wykorzystania w procesie dydaktycznym (klasyfikacja, charakterystyka, optymalizacja).

Wymagania wstępne

Student powinien mieć przyswojoną wiedzę ogólną z zakresu psychologii i pedagogiki.

Zakres tematyczny

1. Cele kształcenia. 2. Metody i strategie nauczania – uczenia się. 3. Formy organizacji kształcenia. 4. Struktura, budowa, typy lekcji. 5. Organizacja pracy uczniów. 6. Klasyfikacja środków dydaktycznych. 7. Lekcja – jej typy i budowa. 8. Planowanie działań edukacyjnych. 9. Kontrola i ocena osiągnięć pedagogicznych uczniów. 10. Warsztat metodyczny nauczyciela. 11. Kształcenie równoległe. 12. Kształcenie wielostronne. 13. Sposoby uczenia się. Przyswajanie wiedzy. 14. Normy, role i kultura nauczania. 15. System kształcenia i doskonalenia zawodowego.

Metody kształcenia

Metoda analityczno – percepcyjna (głownie podczas pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).

Metoda problemowo – odtwórcza (problemowy charakter metody dotyczy zagadnień muzycznych do samodzielnego rozwiązywania przez uczniów).

Metoda problemowo – analityczna (ma głównie zastosowanie w nauce słuchania muzyki).

Metody podające (opis, opowiadanie, wyjaśnienie).

Metody poszukujące (pogadanka heurystyczna, zabawy, gry).

Metody waloryzacyjne (inscenizacja, teatrzyk).

Melobajki.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie prac zaliczeniowych dotyczących:

organizacji pracy uczniów

planowania działań edukacyjnych

sposobów uczenia się – nauczania

zaliczenie egzaminu kończącego przedmiot

Literatura podstawowa

1. D. C. Philips, J. F. Solis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańsk 2003

2. red. W. Pomykało, Encyklopedia pedagogiczna, W-wa 1993

3. Cz. Kulisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, W-wa 1982

4. red. K. Szmidt, Dydaktyka twórczości, Kraków 2005

5. W. Okoń, Podstawy wykształcenia ogólnego, W-wa 1978

6. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, W-wa 1987

Literatura uzupełniająca

1. Allen T. Pearson, Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, Wwa 1994

2. R. I. Arends, Uczymy się nauczać, W-wa 1994

3. red. M. Lelonek, T. Wróbel, Praca nauczyciela i ucznia w kl. 1-3, W-wa 1990

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 10:15)