SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Antropologia kulturowa |
Kod przedmiotu | 08.9-WH-KP-AK-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Kulturoznawstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką antropologii kulturowej, jej miejscem pośród innych nauk społecznych, zarysem jej historii, rozwijanych teorii i metod, którymi się posługuje. Kurs ma także za zadanie wprowadzić studentów w zagadnienie zróżnicowania kulturowego świata, pokazać, jak rodziła się naukowa refleksja nad tym fenomenem i uzmysłowić, że kultura jest wyróżnikiem gatunkowym rodzaju ludzkiego. Wykład przedstawia zasadniczo klasyczne nurty w antropologii (wspominając o współczesnych) oraz podstawowe tematy antropologii.
Brak
Antropologia jako nauka: przedmiot, zakres badań, antropologia i nauki pokrewne, podstawowe pojęcia i terminy; kultura jako główny przedmiot badań antropologii (geneza, klasyfikacja, rozwój; kultura a cywilizacja, kultura i kultury). Socjologia kultury jako nauka. Metody badawcze antropologii i socjologii. Zarys rozwoju antropologii kulturowej od ewolucjonizmu do czasów współczesnych. Wczesne szkoły w antropologii (ewolucjonizm, dyfuzjonizm i jego europejskie szkoły. Francuska szkoła antropologiczna (M. Mauss, Durkheim, Levy- Bruhl, A. van Gennep). Funkcjonalizm B. Malinowskiego i Radcliffe – Browna. F. Boas i początki antropologii amerykańskiej, szkoła kultury i osobowości (M. Mead, R. Benedict, R. Linton). C. Levy – Strauss początki antropologii strukturalnej, nowe nurty w antropologii współczesnej, antropologia kognitywna i interpretatywna, antropologia feministyczna, inne).
Różne sposoby definiowania kultury w socjologii i antropologii kulturowej. Gospodarka i własność w społeczeństwach pierwotnych, różne formy wymiany i daru jako elementy systemu ekonomicznego i społecznego. Rodzina i stosunki pokrewieństwa oraz inne formy organizacji społecznej w społecznościach pierwotnych. Myślenie pierwotne, magia, religia, nauka. Język i jego znaczenie języka dla kultury. Hipoteza Sapira -Worfa, relatywizm językowy. Płeć, etniczność, rasa i wiek jako nowe czynniki tworzące kulturową odmienność. Podstawowe grupy społeczne (pierwotne i wtórne).
Wykład, dyskusja, interpretacja tekstów
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: obecność na zajęciach, aktywność, kolokwium zaliczeniowe.
Wykłady: egzamin pisemny.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 30-06-2017 15:53)