SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Gender w kulturze popularnej |
Kod przedmiotu | 08.9-WH-K-GKP-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Kulturoznawstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami teorii i praktyki gender w odniesieniu do sposobów przejawiania się stereotypowych ról kobiet i mężczyzn w kulturze popularnej, ze szczególnym uwzględnieniem wizerunków płci upowszechnianych przez wydawnictwa i media masowe. Wykształcenie umiejętności analizowania tekstów kultury z perspektywy gender i posługiwania się koncepcją kulturowej tożsamości płci w ich interpretacji, a także podwyższenie świadomości funkcjonowania w kulturze popularnej dyskryminujących obie płci stereotypów.
brak
1. Pojęcie gender - wprowadzenie do gender studies.
2. Propagowanie idei matriarchatu jako próba odzyskania historii przez płeć w kulturze popularnej.
3. Gender w baśniach i bajkach oraz ich współczesnych popularnych wersjach na przykładzie romansów wydawnictwa Harlequin.
4. Rozwój wysokonakładowej prasy dla kobiet.
5. Pojęcie popfeminizmu i charakterystyczne cechy kobiecej literatury popularnej na przykładach.
6. Gender w teatrze: „Testosteron” jako przykład uwikłania mężczyzn w dyskurs feministyczny i „Tiramisu” jako popfeministyczna odpowiedź na „Testosteron”.
7. Gender w kinie – przypadek Jane Campion i Małgorzaty Szumowskiej.
8. Gatunki kobiece i męskie w telewizji.
9.Gender w cyberprzestrzeni: style komunikacji on-line.
metody interakcyjne, kształtujące umiejętności pracy w zespole i kreatywnego rozwiązywania problemów, w tym dyskusja panelowa; praca z tekstem źródłowym, praca ze źródłami cyfrowymi
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
weryfikacja przygotowania do zajęć, punkty za aktywność na zajęciach, krytyczne notatki o tekstach źródłowych, przygotowanie projektu/prezentacji
Literatura
brak
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 30-06-2017 15:53)