SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kultura popularna |
Kod przedmiotu | 08.9-WH-KP-KP-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Kulturoznawstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom złożonych mechanizmów rządzących kulturą popularną. Określenie zasad jej ewolucji oraz związków z współczesną cywilizacją. Wskazanie na uwarunkowanie polityczne, ekonomiczne, antropologiczne tej kultury. Omówienie zasadniczych funkcji jej wytworów zarówno rynkowych jak i podmiotowych.
Student posiada ogólną wiedzę dotyczącą kultury i literatury popularnej.
Początki kultury popularnej.
Zakres kultury popularnej
Ideologia oraz uwarunkowania cywilizacyjne
Pytania o zagrożenia trzecią kulturą
Postkolonializm, globalizm i tożsamość
Informacje dotyczące szkół badających literaturę popularną (niemieckiej, anglosaskiej, polskiej).
Związki literatury popularnej z kulturą masową.
Podmiotowość kultury popularnej
Konwersatorium oraz praca analityczna (samodzielna i grupowa).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zdanie egzaminu.
1. Michele de Certeau, Wynaleźć codzienność, przeł. K. Thiel-Jańczuk, WUJ, Kraków 2008.
2. John Brockman, Trzecia kultura, tłum. P. Amsterdamski, CiS, Warszawa 1996.
3. Dominic Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł., W.J.Burszta, Zysk i Spółka, Poznań 1994.
4. Tim Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, przeł. A. Sadza, WUJ, Kraków 2004.
5. John Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, przeł. W. Sawicka, WUJ, Kraków 2010.
1. Antonina Kłoskowska, Kultura masowa, PWN, Warszawa 2005,
2. Umberto Eco, Apokaliptycy i dostosowani, przeł. P. Sarwa, WAB, Warszawa 2010.
3. Mariusz Czubaj, Etnolog w Mieście Zła. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Oficynka, Gdańsk 2010.
4. Marcin Napiórkowski, Mitologia współczesna. Relacja o poczynaniach i przygodach krajowców zamieszkałych w globalnej wiosce, WUW, Warszawa 2013.
5. Stephen King, Danse macabre, przeł. P. Braiter, P. Ziemkiewicz, Próśzyński i S-ka, Poznań 2009.
6. Jon Dovey, Helen W. Kennedy, Kultura gier komputerowych, przeł. T. Macios, A. Oksiuta, WUJ, Kraków 2011.
Dieter Mersch, Teorie mediów, przeł. E. Krauss, Sic!, Warszawa 2010.
Brak
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 30-06-2017 15:53)