SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Moduł FA2: Elementy religioznawstwa |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-KP-FER-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Kulturoznawstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zaznajomienie studenta z głównymi zagadnieniami religioznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem analizy doktryn wybranych religii świata.
Brak.
1) Różnorodność teorii religii, typy religii, aspekty religijności; 2) Religioznawstwo a religiologia, teologia i filozofia religii; 3) Socjologiczne, psychoanalityczne i socjobiologiczne wyjaśnienia religii;4) Problemy niewspółmierności doktryn religijnych oraz pluralizmu religijnego; 5) Metodologiczne problemy religioznawstwa; 6) Główne szkoły religioznawcze; 7) Religia a nauka, kultura, społeczeństwo; 8) Wybrane motywy religijne religii prehistorycznych, szamanizmu, konfucjanizmu, taoizmu, taoizmu, hinduizmy, buddyzmu, zaratusztrianizmu, judaizmu chrześcijaństwa, islamu.
Prelekcja, przedstawienie prezentacji z wykorzystaniem technologii multimedialnych, praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, pogadanka.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Poszczególne zajęcia zaliczane będą na podstawie aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz ustnego kolokwium. Warunkiem zaliczenia całego kursu będzie przygotowanie pracy pisemnej na zadany temat z obszaru zagadnień omawianych w czasie ćwiczeń.
1. Baranowski W., Świat islamu, Łódź 1987.
2. Bhagawadgita czyli Peśń Pana, Wrocław – Warszawa – Kraków – Łódź 1988 (wraz ze Wstępem Hanny Wałkowskiej).
3. Bronk A., Podstawy nauk o religii, Lublin 2003.
4. Boyce M., Zaratusztrianie. Wiara i życie, Łódź 1988.
5. Buddyzm, Sieradzan M., Jaworski W, Dziwisz M. (red.), Kraków 1987.
6. Cook M., Koran, Warszawa 2001.
7. Dawkins R., Samolubny gen, Warszawa 1996.
8. Durkheim É., Elementarne formy życia religijnego: system totemiczny, Warszawa 1990.
9. Durkheim É., Zasady metody socjologicznej, Warszawa 2000.
10. Dziwisz M., Taoizm, (red.), Kraków 1988.
11. Eliade M., Historia wierzeń i idei religijnych, T. 1-3 Warszawa 1988-1995.
12. Eliade M., Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy, Warszawa 2001.
13. Encyklopedia religii, PWN.
14. Freud S., Poza zasadą przyjemności, Warszawa 1976.
15. Knott K., Hinduizm, Warszawa 2000.
16. Koran, Warszawa 1986 (wraz z Wprowadzeniem Józefa Bielawskiego).
17. Lao-tsy, Tao-Te-King czyli Księga Drogi i Cnoty, [w:] „Literatura na Świecie” 1987, Nr 1 (186), s. 3-72.
18. Mejor M., Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Warszawa 2001.
19. Pismo święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań – Warszawa 1990.
20. Tyloch W., Judaizm, Warszawa 1987.
21. Wilson E. O., O naturze ludzkiej, Warszawa 1988.
22. Wilson E. O., Socjobiologia : wydanie popularnonaukowe, Poznań cop. 2000.
23. Żbikowski T., Prawie wszystko o Tao, „Literatura na Świecie” 1987, Nr 1 (186), s. 73-84.
-
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 30-06-2017 15:53)