SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Konwersatoria tematyczne II |
Kod przedmiotu | 08.0-WH-HistT-konwtem2.st.2014-K-S14_pNadGen9BNP8 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Literaturoznawstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | trzeciego stopnia z tyt. doktora |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
1.Nadrzednym celem jest zaprezentowanie głównych motywów oraz przeobrażeń gatunku;
2.Pogłębienie umiejętności analityczno-interpretacyjnych na przykładzie wybranych utworów z kanonu polskiej powieści kryminalnej;
3. Zaznajomienie z zasadami budowy fikcji kryminalnych określających ten gatunek;
4. Uwzględnienie różnych obiegów: kultury wysokiej i popularnej;
5. Kreacja bohatera oraz model i typy intrygi;
6. Struktura powieści kryminalnej;
7. Powieść kryminalna. Różne konteksty.
brak
Przedmiot obejmuje wybrane teksty XIX i XX wieku polskiej literatury kryminalnej (powieść, nowela, opowiadanie, reportaż).
Dyskusja seminaryjna, klasyczna metoda problemowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Uczestnictwo w dyskusjach, a także kreatywny i twórczy udział w pracach analitycznych grupy. Egzamin.
1. S. Baczyński, Powieść kryminalna, Warszawa 1932;
2. J. Siewierski, Powieść kryminalna, Warszawa 1979;
3. T. Cieślikowska, Struktura powieści kryminalnej wobec współczesnego pisarstwa eksperymentalnego, [w:] O współczesnej kulturze literackiej, pod red. S. Żółkiewskiego, M. Hopfinger, Wrocław 1973, s.331-347;
4. S. Zizek, Logika powieści detektywistycznej, „Pamiętnik Literacki” LXXXI 1990, z.3, s.253-283;
5. R. Caillois, Powieść kryminalna, czyli jak intelekt opuszcza świat, aby oddać się li tylko grze, i jak społeczeństwo wprowadza z powrotem swe problemy w igraszki umysłu, [w:] tegoż, Odpowiedzialność i styl. Eseje, przeł. J. Błoński, Warszawa 1967, s.167-209;
6. S. Barańczak, Poetyka polskiej powieści kryminalnej, „Teksty Drugie” 1973, nr 6;
7. J. Dunin, Papierowy bandyta. Powieść kramarska i brukowa w Polsce, Łódź 1974;
8. J. Jastrzębski, czas relaksu. O literaturze masowej i jej okolicach, Wrocław 1982;
9. V. Wróblewska, Tendencje rozwojowe polskiej literatury kryminalnej po 1989 roku, Literatura i kultura Popularna, t.XVII„Acta Universitatis Wratislaviensis” , Wrocław 2011, s.127-145;
10. P. Matt, Intryga. Teoria i praktyka podstępu w literaturze, tłum. I. Sellmer, A. Żychliński, Warszawa 2009;
11. J. Dąbała, tajemnica i suspens. Wokół głównych problemów creative writing, Lublin 2004;
12. T. Cegielski, Detektyw w krainie cudów. Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności 1841-1941, Warszawa 2015.
1. J. G. Cawelti, Koncepcja schematu w badaniach literatury popularnej, przeł. P. Kowalski, „Literatura Ludowa” 1973, z.6, s.44-52;
2. Kryminał. Między tradycją a nowatorstwem, „Scripta Humana”, pod red. M. Ruszczyńskiej, D. Kulczyckiej, W. Brylli, E. Gazdeckiej, t.5, Zielona Góra 2016;
3. Słownik Literatury Popularnej, pod red. T. Żabskiego, Wrocław 1997;
4. U. Ecco, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: Między retoryką a ideologią przeł. J. Ugniewska, Warszawa 1996;
5. M. Czubaj, Etnolog w mieście grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk 2010;
6. M. Kraska, Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału, Gdańsk 2013;
7. S. Milewski, Zaczęło się od Pitavala, „Palestra” 2011, nr 7-8, s.203-213.
Historia fikcji kryminalnych w literaturze polskiej
Zmodyfikowane przez prof. zw. dr hab. Małgorzata Mikołajczak (ostatnia modyfikacja: 20-09-2017 21:15)