SylabUZ

Generate PDF for this page

Dydaktyka szkoły wyższej: Dydaktyka akademickich przedmiotów językoznawczych - course description

General information
Course name Dydaktyka szkoły wyższej: Dydaktyka akademickich przedmiotów językoznawczych
Course ID 08.0-WH-T-DSW-dydakadprzedjezyk-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Literature studies
Education profile academic
Level of studies PhD studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Joanna Zawodniak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie doktorantów z metodami i technikami prowadzenia zajęć dydaktycznych na poziomie akademickim. Zaznajomienie doktorantów z psychospołecznymi podstawami pracy z uczniem dorosłym. Rozwijanie umiejętności kształtowania autonomii w okresie wczesnej dorosłości.

Prerequisites

brak

Scope

Teorie personalne nauczyciela. Kompetencje kreatywna i medialna nauczyciela. Teorie rozwoju ucznia dorosłego (E. Erikson, A. B. Huberman, R. B. Lovell, E. Thorndike). Konstruktywizm i neostrukturalizm a nauczanie. Personalizacja procesu uczenia się. Strategie i style uczenia się. Zasady oceniania formatywnego. Zastosowanie metafory w przekazywaniu treści nauczania. Współczesne modele przetwarzania informacji i teorie iinteligencji oraz możliwości wykorzystania ich w podnoszeniu aktywności ucznia dorosłego. Indukcyjne i dedukcyjne podejścia do nauczania przedmiotów akademickich (B. McLaughlin, H. Gardner, R. J. Sternberg). Metody i techniki nauczania (metoda projektowa, burza mózgów, metoda przypadków, metoda biograficzna, dyskusja argumentacyjna). Świadomość językowa i metajęzykowa. Zasady doboru materiałów dydaktycznych i planowania zajęć.

Teaching methods

Dyskusja, metoda przypadków, mapa mentalna, wykład konwersatoryjny, opis uzasadniający, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zdanie egzaminu oraz pozytywna ocena pracy indywidualnej i grupowej doktoranta, obejmującej prezentacje ustne i prace projektowe (80%), jak również uczestnictwo w dyskusjach (20%).

Recommended reading

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.), (2005), Psychologia rozwoju człowieka: Charakterystyka okresów życia człowieka. Gdańsk: GWP.

Gagne, R., Briggs, L., Wager, W. (1992), Zasady projektowania dydaktycznego. Warszawa: WSiP.

Milerski, B., Śliwerski, B. (2000), Pedagogika. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pervin, L. A. (2002), Psychologia osobowości. Tłum. M. Orski. Gdańsk: GWP.

Piwowarski, R. (red.), Oświata dorosłych: Nowe uwarunkowania i wyzwania, Warszawa: IBE.

Further reading

Day, C. (2004), Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk: GWP.

Fisher, R. (1999), Uczymy, jak myśleć. Warszawa: WSiP.

Gardner, H. Kornhaber, M. L., Wake, W. K. (2001) [1996], Inteligencja: Wielorakie perspektywy. Tłum. M. Groborz, M. Śmieja. Warszawa: WSiP.

Hamer, H. (1999), Rozwój umiejętności społecznych. Warszawa: VEDA.

Kotusiewicz, A., Koć-Seniuch, G. (2008), Nauczyciel akademicki w refleksji nad własną praktyką edukacyjną. Warszawa: ŻAK.

Phillips, D. C. (2003), Podstawy wiedzy o nauczaniu. Gdańsk: GWP.

Sternberg, R. J. (2001) [1999], Psychologia poznawcza. Tłum. E. Czerniawska, A Matczak.  Warszawa: WSiP.

Notes

brak


Modified by prof. zw. dr hab. Małgorzata Mikołajczak (last modification: 21-09-2017 10:30)