SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru: Trening twórczości: teoria i praktyka |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-FRMP-TRT-Ć-S15_pNadGen62RCU |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia francuska z drugim językiem romańskim |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | francuski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Naczelnym zadaniem przedmiotu jest przygotowanie studenta do odgrywania w pełni aktywnej roli w społeczeństwie zarówno w przyszłym życiu zawodowym i społecznym, jak i czasie wolnym, poprzez wspomaganie jego rozwoju osobowego a zwłaszcza postawy twórczej w trzech wymiarach: poznawczym, emocjonalno-motywacyjnym i działaniowym. Celami szczegółowymi są: rozwijanie myślenia dywergencyjnego (płynności, giętkości, oryginalności), poznanie podstawowych metod i strategii twórczego rozwiązywania problemów, wdrażanie do autonomicznego uczenia się przez całe życie ze szczególnym uwzględnieniem technik uczenia się przez odkrywanie i indukcję. Ważnym zadaniem jest również przygotowanie do skutecznej otwartej komunikacji z przedstawicielami innych kultur oraz uświadomienie istotnej roli strategii kreatywnych w uczeniu się języków obcych.
Podstawowa znajomość języka francuskiego (A2).
Pojęcie twórczości. Co to jest twórczość? Różne aspekty, poziomy i bieguny twórczości. Teorie postaw twórczych. Postawa twórcza i jej wymiary. Czynniki sprzyjające twórczości i rozwojowi postawy twórczej.Teorie twórczego rozwiązywania problemów. Twórczość praktyczna. Wychowanie do twórczości i jego główne programy. Trening twórczości: metody, techniki, strategie. Drama kreatywna.
Twórcze nauczanie a nauczanie twórczości. Rola twórczości w procesie dydaktycznym (cel formacyjny
i cel instrumentalny). Twórczość jako makrostrategia nauczania i uczenia się języków obcych. Techniki kreatywne w dydaktyce jęz. obcych (inwentarz i charakterystyka). Abarietyka: inhibitory twórczości. Uczenie się w działaniu. Twórczość a autonomia i autonomizacja. Synergia pracy w grupie i uczenie się we współpracy.
Wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza przypadku, techniki dramaturgiczne (prezentacja pantomimiczna, technika ról, symulacja), mini-projekt (praca w małych grupach lub tandemach), techniki twórczego pisania, techniki dywergencyjne, asocjacyjne, analogiczne i transformacyjne, metody twórczego rozwiązywania problemów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnej obecności na zajęciach (30%), sprawozdania z wybranej lektury (20%) oraz pisemnego sprawdzianu wiedzy i umiejętności twórczych (50% oceny końcowej).
Zmodyfikowane przez dr Witold Kowalski (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 15:45)