SylabUZ
Course name | German Language Teaching Methodology |
Course ID | 05.1-WH-FGD-DNJN-1-Ć-S14_genI2A3A |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | philology / German Philology |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish and german |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit with grade |
Doskonalenie procesu nauczania języka niemieckiego z wykorzystaniem dotychczas zdobytej wiedzy glottodydaktycznej oraz przygotowanie do realizacji praktyki pedagogicznej w gimnazjum. Kształtowanie potrzeby ciągłego, autonomicznego doskonalenia językowego i uczenia się przez całe życie.
Umiejętność prowadzenia i dokumentowania ukierunkowanej obserwacji zachowań nauczyciela w trakcie lekcji, doboru materiału; przygotowania konspektów. Zaliczenie z przedmiotów wchodzących w skład specjalizacji nauczycielskiej na 1 stopniu studiów.
W oparciu o tradycyjne metody nauczania poszerzony zostanie warsztat metodologiczny o tzw. metody alternatywne lub niekonwencjonalne, które umożliwią bardziej kreatywne podejście do nauczania języka. Na konkretnych przykładach przedstawione zostaną takie metody jak np.: Sugestopedia (Superlearning), Psychopedia, TPR: Total Physical Responce, CLL: Community Language Learning, The Silent Way, Drama.
Ponadto przedmiotem ćwiczeń będzie pogłębiona analiza błędu językowego w ustnych i pisemnych wypowiedziach uczniów, a tym samym również ćwiczenie umiejętności oceniania postępów w nauce. W tym celu analizowane będą wybrane prace uczniów i studentów pod kątem najczęściej występujących uchybień, możliwości ich interpretacji, profilaktyki oraz dokonywania ewentualnych korekt w procesie uczenia się języka.
Praca samodzielna i w grupach dwuosobowych, ukierunkowana na przygotowanie i prezentację wybranego zagadnienia; praca w grupach na zajęciach, dyskusja, debata „za i przeciw”, gry dydaktyczne.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Przygotowanie prezentacji lub karty pracy, ukazującej możliwości wykorzystania elementów zaczerpniętych z metod alternatywnych w nauczaniu języka niemieckiego i/lub wygłoszenie referatu z samodzielną oceną autentycznego tekstu glottodydaktycznego i/lub analiza błędów językowych na przykładzie autentycznych tekstów uczniowskich..
Heyd, Gertraude (1991): Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/Main.
Köhring, Klaus/Beilharz, Richard (1973): Begriffswörterbuch Fremdsprachendidaktik und –methodik. München.
Komorowska, Hanna (2002): Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa.
Storch, G. Deutsch als Fremdsprache : eine Didaktik : theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung, München 2001.
Sion, Christopher (2004): 88 Unterrichtsrezepte DaF, Stuttgart.
Starke, G / T. Zuchewicz: Wissenschaftliches Schreiben im DaF-Studium. Berlin-Frankfurt/Main 2003.
Zuchewicz, T / Adaszyński, Z. Idial für Polen. Deutsch für polnischsprachige Studenten. B2, Zielona Góra - Göttingen 2009.
Brak
Modified by dr Tadeusz Zuchewicz (last modification: 01-05-2017 20:18)