SylabUZ

Generate PDF for this page

General Linguistics - course description

General information
Course name General Linguistics
Course ID 09.3-WH-FGD-JO-Ć-S14_pNadGen3D1SZ
Faculty Faculty of Humanities
Field of study philology / German Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language german
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Elizaveta Kotorova
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest charakterystyka języka, ukazanie go nie tylko jako narzędzia komunikacji, lecz także jako narzędzia poznania i interpretacji świata; charakterystyka założeń ważniejszych szkół i kierunków lingwistycznych; prezentacja klasyfikacji języków świata (genealogiczna, funkcjonalna, typologiczna); zapoznanie studentów z historią językoznawstwa, warstwami języka, podstawowymi zagadnieniami współczesnych teorii językowych.

Prerequisites

Oczekuje się, że studenci posiadają podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa

Scope

  • 1. Teoria języka w czasach starożytnych
  • 1.1. Opis języka w starożytnych Indiach
  • 1.2. Grecka i rzymska nauka o języku
  • 1.3. Problem powstania języka i nazwania przedmiotu
  • 2. Teoria języka w średniowieczu i w renesansie
  • 2.1. Empiryzm i racjonalizm w filozofii języka: F. Backon, R. Descartes, G. W. Leibnitz. Języki sztuczne
  • 2.2. Uniwersalna gramatyka racjonalna: Gramatyka Port-Royal
  • 2.3. Teorie na temat pochodzenia języka
  • 3. Pojawienie się lingwistyki porównawczo-historycznej
  • 3.1. Założyciele metody historyczno-porównawczej: F. Bopp, R. K. Rask, J. Grimm, A. Chr. Vostokov.
  • 3.2. Językoznawstwo historyczno-porównawcze w połowie 19. wieku: Pojęcie prajęzyka i teoria drzewa genealogicznego
  • 4. Filozofia języka w XIX wieku
  • 4.1. Rozwój koncepcji językoznawstwa ogólnego: Wilhelm von Humboldt
  • 4.1.1. Istota języka według Humboldta. Wewnętrzna forma języka
  • 4.1.2. Zależność między językiem i myśleniem
  • 4.1.3. Teoria o pochodzeniu i rozwoju języka. Klasyfikacja morfologiczna
  • 4.2. Kierunek naturalistyczny: August Schleicher
  • 4.3. Kierunek psychologiczny: H. Steinthal; M. Lazarus
  • 5. Era młodogramatyków w lingwistyce
  • 5.1. Powstawanie i podstawy metodologiczne orientacji młodogramatycznej
  • 5.2. Główne idee młodogramatyków
  • 5.3. Szkoła Lipska
  • 6. Prace Jana Baudouina de Courtenay i ich znaczenie dla językoznawstwa 20. wieku
  • 6.1. Poglądy Baudouina de Courtenay na przedmiot i metody językoznawstwa
  • 6.2. Pojęcie fonemu według Baudouina de Courtenay
  • 6.3. Baudouin de Courtenay jako przedstawiciel Szkoły Kazańskiej. Typologia i socjologia języka
  • 7. Teoria języka Ferdinanda de Saussure'a
  • 7.1. Systematyka języka według F. de Saussure’a: langage, langue i parole
  • 7.2. Zasada diachronii i synchronii
  • 7.3. Podstawy semiotyki de Saussure'a
  • 8. Genealogiczna klasyfikacja języków
  • 8.1. Wstępne próby genealogicznej klasyfikacji językowej
  • 8.2. Najważniejsze rodziny językowe
  • 8.3. Hipoteza nostratyczna

Teaching methods

wykład konwencjonalny, opis wyjaśniający, opis uzasadniający, rozmowa nauczająca, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca z książką, opis klasyfikujący

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się na bieżąco podczas prowadzonych zajęć. Techniki testowania dotyczą pytań kontrolnych sprawdzających stopień opanowania materiału, streszczenia i interpretacji przekazywanych treści, opracowania i wygłoszenia samodzielnych prelekcji. Podsumowaniem cyklu zajęć i warunkiem uzyskania zaliczenia jest przedłożenie semestralnej pracy pisemnej (20-25 stron), która spełnia warunki pracy naukowej i krytycznie dyskutuje wybrane podejście metodologiczne. 

Recommended reading

  1. Hans Arens: Sprachwissenschaft. Der Gang ihrer Entwicklung von der Antike bis zur Gegenwart. 2 Bde. 2. Aufl. (Fischer Athenäum Taschenbücher, 2077f). Athenäum Fischer Taschenbuch Verlag, Frankfurt 1974.
  2. Clemens-Peter Herbermann et al.: Sprache und Sprachen 2. Thesaurus zur Allgemeinen Sprachwissenschaft und Sprachenthesaurus. Harrassowitz, Wiesbaden 2002
  3. Johannes Volmert (Hrsg.): Grundkurs Sprachwissenschaft. München: W. Fink Verlag, 2005.
  4. Wolfgang Wildgen: Die Sprachwissenschaft des 20. Jahrhunderts. de Gruyter, Berlin / New York 2011.

Further reading

  1. Abriss der Geschichte der Linguistik / T. A. Amirova ; B. A. Ol'chovikov ; Ju. V. Rozdestvenskij. Ins Dt. übers. von Barbara Meier. Hrsg. von Georg Friedrich Meier. Leipzig : Bibliogr. Inst., 1980.
  2. Arens, Hans. Sprache und Denken bei Aristoteles. In: Ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. Hrsg. v. Auroux, Sylvain / Koerner, E.F.K. / Niederehe, Hans-Josef / Versteegh, Kees 2. Bd.1.  Berlin, 2000, S. 367-375.
  3. Beresin F. Geschichte der sprachwissenschaftlichen Theorien. Leipzig: Bibl. Institut, 1980.
  4. Brigitte Bartschat. Methoden der Sprachwissenschaft. Von Hermann Paul bis Noam Chomsky. Berlin: Schmidt, 1996.
  5. Einhauser, E. Die Enstehung und früher Entwicklung des junggrammatischen Forschungsprogramms. In: Geschichte der Sprachwissenschaften. Ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. Hrsg. v. Auroux, Sylvain / Koerner, E.F.K. / Niederehe, Hans-Josef / Versteegh, Kees 2. Bd.2.  Berlin: Walter de Gruyter, 2001.
  6. P. Ernst, Germanistische Sprachwissenschaft, Wien 2004.
  7. Scharfe, Harmut. Die Entwicklung der Sprachwissenschaft in Indien nach Panini. In: Geschichte der Sprachwissenschaften. Ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. Hrsg. v. Auroux, Sylvain / Koerner, E.F.K. / Niederehe, Hans-Josef / Versteegh, Kees 2. Bd.1., 2000, S. 125-137.
  8. Theorien vom Ursprung der Sprache. Bd. 1 / Hrsg. von Joachim Gessinger und Wolfert von Rahden. - Berlin; New York : Walter de Gruyter, 1989.

Notes

brak


Modified by prof. dr hab. Elizaveta Kotorova (last modification: 27-04-2017 16:24)