SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika wczesnoszkolna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika wczesnoszkolna
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-PW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami na temat cech rozwojowych, potrzeb i doświadczeń dziecka w wieku wczesnoszkolnym . Zapoznanie z rodzajami i typowymi cechami sytuacji szkolnych, z  istotą kształcenia zintegrowanego w klasach I-III.  Zapoznanie studentów z celami, treściami, metodami i formami pracy dydaktyczno -wychowawczej w klasach I-III. Kształcenie umiejętności i kompetencji studentów w zakresie kształtowania u dzieci kulturowych narzędzi porozumiewania się oraz analizy i oceny programów/podręczników do kształcenia zintegrowanego. Rozwijanie kompetencji w zakresie projektowania i prowadzenia zajęć w klasach I-III.

Wymagania wstępne

Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania i psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Status naukowy pedagogiki wczesnoszkolne (specyfika, cele, funkcje, zadania NP.)  Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej. Modele lekcji w edukacji wczesnoszkolnej.  Problemowe nauczanie-uczenie się w edukacji wczesnoszkolnej. Pedagogika wczesnoszkolna jako nauka i subdyscyplina pedagogiki – jej cele, zadania i funkcje. Edukacja małego dziecka jako stymulowanie rozwoju. Specyfika uczenia się dziecka. Podmiotowość i pełnomocność dziecka w edukacji wczesnoszkolnej. Istota edukacji integralnej.  Kształcenie zintegrowane. Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie u dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Adaptacja dziecka w szkole. Sylwetka dziecka wczesnoszkolnego i jego charakterystyka w zakresie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego. Potrzeby dziecka wczesnoszkolnego: typologia potrzeb, zaspokajanie potrzeb dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Sytuacja dziecka wczesnoszkolnego. Obowiązek szkolny. Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna - pojęcia, składniki, diagnozowanie.  Kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji oraz współpraca nauczyciela klas I-III z podmiotami szkoły. Podręczniki w kształceniu zintegrowanym. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej. Formułowanie celów kształcenia. Metody i formy pracy w klasach I-III. Projektowanie sytuacji edukacyjnych. Doświadczenia dziecięce i ich specyfika w wieku wczesnoszkolnym. Integracja jako koncepcja edukacji wczesnoszkolnej. Kształtowanie pojęć w edukacji wczesnoszkolnej. Wykorzystywanie strategii integracji w kształtowaniu pojęć. Proces badawczy w edukacji wczesnoszkolnej. Aktywizowanie dzieci. Organizacja zajęć zintegrowanych w toku lekcji. Stymulowanie aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych. Scenariusz zajęć zintegrowanych i jego elementy.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Konwersatoria  – praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektu, prelekcja, metoda przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Warunkiem zaliczenia są obecności na wykładach, pozytywne zaliczenie egzaminu pisemnego na ocenę.

Konwersatoria

Warunkiem zaliczenia konwersatoriów jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań przewidzianych do realizacji w ramach programu Ocena końcowa jest  średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z prac zleconych na zajęciach, z pracy pisemnej,  z kolokwium zaliczeniowego.

Ocena końcowa

Ocena pozytywna z egzaminu pisemnego, który obejmuje treści z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Donaldson M., Myślenie dziecka, Warszawa 1986.
  2. Eby J., Smutny J., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Warszawa.
  3. Ferenz K., Kozioł E., Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra 2002.
  4. Hamer H., Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1994.
  5. Hurlock E., Rozwój dziecka, Warszawa 1985.
  6. Klus-Stańska D., W nauczaniu początkowym inaczej, Kraków  1999.
  7. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
  8. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., red., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.
  9. Kopaczyńska I., Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia, Kraków 2004.
  10. Lelonek M., Wróbel T., red., Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, Warszawa 1990.
  11. Matczak A., Znaczenie stylu poznawczego w procesie uczenia się, „Psychologia Wychowawcza” 1981, 1.
  12. Moroz H., red., Podmiotowość ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Katowice 1995.
  13. Nowak-Łojewska A., Olczak A., Soroka-Fedorczuk A., red., Edukacja małego dziecka – refleksje, problemy, doświadczenia, Zielona Góra 2009.
  14. Nowak-Łojewska A., Wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela: od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń, Zielona Góra 2011.
  15. Nyczaj-Drąg M., Oczekiwania a doświadczenia dzieci w pierwszym roku nauki, Zielona Góra 2001.
  16. Tyszkowa M., Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.
  17. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa 1993.

Literatura uzupełniająca

  1. Jakowicka M., Wzbogacanie doświadczeń uczniów w kontaktach ze środowiskiem, Warszawa 1982.
  2. Nyczaj-Drąg M., Głażewski M., red., Współprzestrzenie edukacji: szkoła – rodzina – społeczeństwo –kultura, Kraków 2005.
  3. Poznać, zrozumieć, doświadczyć: konstruowanie wiedzy nauczyciela wczesnej edukacji, red. J. Bonar, A. Buła, Kraków 2011.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-06-2017 11:02)