Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesne nauczanie języka obcego
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr
3
Liczba punktów ECTS do zdobycia
1
Typ przedmiotu
obieralny
Język nauczania
niemiecki
Sylabus opracował
mgr Barbara Mikulska
mgr Anna Kubrak
mgr Beata Łapanowska
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem kursu jest przygotowanie studenta do pracy w zakresie działań w oparciu o literaturę dziecięcą, która może być przydatna jako narzędzie służące nauczaniu języka niemieckiego w grupach przedszkolnych oraz klasach I-III; uświadomienie studentowi możliwości, jakie niesie z sobą wykorzystanie literatury dziecięcej w nauczaniu małych dzieci języka niemieckiego.
Wymagania wstępne
Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1+/B2.
Zakres tematyczny
Zarys historyczny niemieckiej literatury dla dzieci. Specyfika, tematyka i funkcje literatury dziecięcej. Typowe gatunki literackie. Analiza i interpretacja tekstów literackich podanych w spisie literatury obowiązkowej. Tematyka kursu dotyczy kierunku studiów oraz przyszłej pracy zawodowej studentów. Student posiada podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu nauczania języka niemieckiego dzieci w wieku przedszkolnym oraz w klasach 1-3 szkoły podstawowej z wykorzystaniem niemieckojęzycznej literatury dziecięcej. Potrafi zaaranżować działania w celu nauczania języka niemieckiego w środowisku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zna różne formy i techniki użycia tekstu literackiego.
Metody kształcenia
Wykład problemowy, praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, gry dydaktyczne, zabawy i ćwiczenia, techniki dramowe, techniki uczenia słowami, inscenizacje, mapa skojarzeń, projekty, dyskusja, prezentacja prac z wykorzystaniem środków audiowizualnych (CD, DVD, Internet). Praca o charakterze warsztatowym.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady
Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest sprawdzian pisemny – pozytywna ocena z kolokwium pisemnego zawierającego pytania otwarte i zamknięte; student otrzymuje ocenę z kolokwium według następujących progów punktowych: 50-60% dostateczny, 61-70% dostateczny plus, 71-80% dobry, 81-90% dobry plus, 91-100% bardzo dobry, sprawdzian: progi punktowe j.w., aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Ocena końcowa
Ocena z wykładów jest oceną końcową.
Literatura podstawowa
1. Märchenhaft – Ein Kalender – viele Mőglichkeiten; Unterrichtsvorschläge rund um das Thema Märchen von Angelika Lundquist-Mog, 2012 Goethe- Institut e.V.
Märchenkalender im Unerricht – mit zwőlf Grimm-Märchen :
Literarische Texte im Unterricht – Märchen – Herausgegeben von Karlhans Frank, Goethe-Institut München
Literarische Texte im Unterricht – Märchen – Aufgaben und Übungen, DiethelmKaminski, Goethe-Institut, München
4. Kindergedichte-Schőne und lustige Gedichte oder Sprüche für Kinder – sortiert nach Anlässen und Themen, wie z.B. –Weihnachten, -Ostern, -Tiere und Naturgedichte, -Abzählreime, -sonstige Gedichte:Kniereiter, Rätsel
www.heilpaedagogik-info.de/kindergedichte /stan na dzień 19.12.2014/
Aliens Homepage-Gedichte-neue Kindergedichte
www.aliena.de/lyrics/gedichte/kinderneu.html /stan na dzień 19.12.2014/
kindergedichte u. Kinderlieder z.B.
Kaspar (Singspiel)
Kleine Maus (Gedicht)
Vom RiesenTimpetu (Stehgrifspiel)
Himpelchen und Pimpelchen (Fingerspiel)
Die Schritte (Gedicht von Albrecht Goes)
www.nostalgie.beepworld.de/kindergedichte.html /stan na dzień 19.12.2014/
Kindergedichte – Geschichten für Jung und Alt (Schatz deutscher Kindergedichte)
www.joachim-groesser.jimdo.com/kindergedichte /stan na dzień 19.12.2014/
Kindergedicht, Kindergedichte-Gedicht für alle Fälle z.B. Kindergedichte mit viel Spaß, Kinderreime u.- lieder, Kindersprachspiele u. – rätsel, Fabel in Gedichtform
www.gedichte-fuer-alle-faelle.de/kindergedichte /stan na dzień 19.12.2014/
Ende M., Die Geschichte von der Schüssel und dem Lőffel.
Busch W., Max und Moritz, Bildergeschichte.
Bonsels W., Die Biene Maja und ihre Abenteuer.
Kästner E., Emil und Dedektive, Pünktchen Anton.
Literatura uzupełniająca
Wielki ilustrowany słownik niemiecko-polski, Warszawa.
Grammatikbogen, Fiktionale Texte mit Aufgaben und Lősungsschlüsseln für den Unerricht Deutsch als Fremdsprache, Langenscheidt.
Dreyer, Schmitt, Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, VERLAG FÜR DEUTSCH.
Wőrter und Gegenwőrter, Antonyme der deutschen Sprache, Eine Sammlung von Wortpaaren zum sprachlichen Ausdruck dialektischer und logischer Gegensätze; Chr.Agricola, E.Agricola.
Piprek J., Ippoldt J., Wielki słownik niemiecko – polski / polsko – niemiecki.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.