SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Niemieckojęzyczna literatura dla dzieci z metodyką - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Niemieckojęzyczna literatura dla dzieci z metodyką
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-NLD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesne nauczanie języka obcego
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • mgr Barbara Mikulska
  • mgr Anna Kubrak
  • mgr Beata Łapanowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kursu jest przygotowanie studenta do pracy w zakresie działań w oparciu o literaturę dziecięcą, która może być przydatna jako narzędzie służące nauczaniu języka niemieckiego w grupach przedszkolnych oraz klasach I-III; uświadomienie studentowi możliwości, jakie niesie z sobą wykorzystanie literatury dziecięcej w nauczaniu małych dzieci języka niemieckiego.

Wymagania wstępne

Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1+/B2.

Zakres tematyczny

Zarys historyczny niemieckiej literatury dla dzieci. Specyfika, tematyka i funkcje literatury dziecięcej. Typowe gatunki literackie. Analiza i interpretacja tekstów literackich podanych w spisie literatury obowiązkowej. Tematyka kursu dotyczy kierunku studiów oraz przyszłej pracy zawodowej studentów. Student posiada podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu nauczania języka niemieckiego dzieci w wieku przedszkolnym oraz w klasach 1-3 szkoły podstawowej z wykorzystaniem niemieckojęzycznej literatury dziecięcej. Potrafi zaaranżować działania w celu nauczania języka niemieckiego w środowisku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zna różne formy i techniki użycia tekstu literackiego. 

Metody kształcenia

Wykład problemowy, praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, gry dydaktyczne, zabawy i ćwiczenia, techniki dramowe, techniki uczenia słowami, inscenizacje, mapa skojarzeń, projekty, dyskusja, prezentacja prac z wykorzystaniem środków audiowizualnych (CD, DVD, Internet). Praca o charakterze warsztatowym.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest sprawdzian pisemny – pozytywna ocena z kolokwium pisemnego zawierającego pytania otwarte i zamknięte; student otrzymuje ocenę z kolokwium według następujących progów punktowych: 50-60% dostateczny, 61-70% dostateczny plus, 71-80% dobry, 81-90% dobry plus, 91-100% bardzo dobry, sprawdzian: progi punktowe j.w., aktywne uczestnictwo w zajęciach.  

Ocena końcowa

Ocena z wykładów jest oceną końcową.

Literatura podstawowa

  1. 1. Märchenhaft – Ein Kalender – viele Mőglichkeiten; Unterrichtsvorschläge rund um das Thema Märchen von Angelika   Lundquist-Mog, 2012 Goethe- Institut e.V.
  2. Märchenkalender im Unerricht – mit zwőlf Grimm-Märchen :
  3. Januar: Frau Holle, Februar: Der Froschkőnig, März:Aschenputtel, April: Sterntaler, Mai: Dornrőschen, Juni:Rotkäppchen, Juli:Rapunzel, August:Tischlein deck dich, September: Schneewittchen, Oktober:Rumpelstilzchen, NovemberDie Bremer Stadtmusikanten, Dezember: Hänsel und Gretel (Texte, Arbeitsblätter, Hőren, Lieder, Videos ).
  4. (www.gorthe.de) /stan na dzień 19.12.2014/
  5. Literarische Texte im Unterricht – Märchen – Herausgegeben von Karlhans Frank, Goethe-Institut München
  6. Literarische Texte im Unterricht – Märchen – Aufgaben und Übungen, DiethelmKaminski, Goethe-Institut, München
  7. 4. Kindergedichte-Schőne und lustige Gedichte oder Sprüche für Kinder – sortiert nach Anlässen und Themen, wie z.B.  –Weihnachten, -Ostern,  -Tiere und Naturgedichte,   -Abzählreime,  -sonstige Gedichte:Kniereiter, Rätsel
  8. www.heilpaedagogik-info.de/kindergedichte /stan na dzień 19.12.2014/
  9. Aliens Homepage-Gedichte-neue Kindergedichte
  10. www.aliena.de/lyrics/gedichte/kinderneu.html /stan na dzień 19.12.2014/
  11. kindergedichte u. Kinderlieder z.B.
    1. Kaspar (Singspiel)
    2. Kleine Maus (Gedicht)
    3. Vom RiesenTimpetu (Stehgrifspiel)
    4. Himpelchen und Pimpelchen (Fingerspiel)
    5. Die Schritte (Gedicht von Albrecht Goes)
  12. www.nostalgie.beepworld.de/kindergedichte.html /stan na dzień 19.12.2014/
  13. Kindergedichte – Geschichten für Jung und Alt (Schatz deutscher Kindergedichte)
  14. www.joachim-groesser.jimdo.com/kindergedichte /stan na dzień 19.12.2014/
  15. Kindergedicht, Kindergedichte-Gedicht für alle Fälle z.B. Kindergedichte mit viel Spaß, Kinderreime u.- lieder, Kindersprachspiele u. – rätsel, Fabel in Gedichtform
  16. www.gedichte-fuer-alle-faelle.de/kindergedichte /stan na dzień 19.12.2014/
  17. Ende M., Die Geschichte von der Schüssel und dem Lőffel.
  18. Busch W., Max und Moritz, Bildergeschichte.
  19. Bonsels W., Die Biene Maja und ihre Abenteuer.
  20. Kästner E., Emil und Dedektive, Pünktchen Anton.

Literatura uzupełniająca

  1. Wielki  ilustrowany słownik niemiecko-polski, Warszawa.
  2. Grammatikbogen, Fiktionale Texte mit Aufgaben und Lősungsschlüsseln für den Unerricht Deutsch als Fremdsprache, Langenscheidt.
  3. Dreyer, Schmitt, Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, VERLAG  FÜR   DEUTSCH.
  4. Wőrter und Gegenwőrter, Antonyme der deutschen Sprache, Eine Sammlung von Wortpaaren zum sprachlichen Ausdruck dialektischer und logischer Gegensätze; Chr.Agricola, E.Agricola.
  5. Piprek J., Ippoldt J., Wielki słownik niemiecko – polski / polsko – niemiecki.
  6. Słowniki online: - pl.pons.com;   - pl.bab.la;    de.wikipedia.org
  7. Deutsch Aktuell – Magazyn dla uczących się języka niemieckiego; Wydawca: COLORFUL  MEDIA,ul.Lednicka 234, 60-413 Poznań / www.colorfulmedia.pl /

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 06-05-2017 19:23)