SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychospołeczne problemy kształcenia i doskonalenia zawodowego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychospołeczne problemy kształcenia i doskonalenia zawodowego
Kod przedmiotu 06.9-WM-BHP-D-25.2
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Bezpieczeństwo i higiena pracy
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ
  • dr Aneta Klementowska
  • dr hab. Bogusław Pietrulewicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z istotą, założeniami i możliwościami w zakresie kształcenia/doskonalenia zawodowego osób dorosłych.

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

Okresy rozwoju człowieka. Genetyka i dziedziczenie a funkcjonowanie człowieka. Diagnoza: zaburzeń w możliwościach przyswajania wiedzy, stylów uczenia się preferowanych przez uczniów. Style uczenia się (wzrokowy, słuchowy, dotykowy, kinestetyczny). Praca z uczniami preferującymi różne style uczenia się. Edukacja permanentna jako proces całożyciowy. Współczesne problemy oświaty dorosłych. Specyfika procesu nauczania dorosłych. Współczesne znaczenie kształcenia ustawicznego. Kształcenie pracownicze w formach szkolnych (kształcenie zawodowe na etapie zasadniczej szkoły zawodowej, szkoły średniej oraz uczelni wyższych). Klasyfikacja organizatorów pozaszkolnej edukacji zawodowej dorosłych, uczestnicy edukacji pozaszkolnej. Formy pozaszkolnej edukacji zawodowej dorosłych. Charakterystyka ucznia dorosłego oraz metody pracy z osobą dorosłą. Oświata dorosłych, jej zadania i rola w Unii Europejskiej. Oferowane, na europejskim rynku edukacyjnym, formy edukacji dorosłych. Formy szkolne i pozaszkolne w edukacji dorosłych - analiza ofert na lokalnym rynku edukacyjnym oraz przykładowych programów szkoleń dla pracowników na wybranych stanowiskach pracy. Wspomaganie pracowników w procesie doskonalenia zawodowego.

Metody kształcenia

Wykład: konwencjonalny, pokaz, demonstracja.

Ćwiczenia: ćwiczenia, ćwiczenia praktyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczany jest w formie pisemnego kolokwium (min 51% na pozytywne zaliczenie).

Ćwiczenia: na podstawie ocenionych projektów i sprawdzianów.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen wykładu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Aleksander T. (red.), Środowiska wychowawcze i edukacja dorosłych w dobie przemian, Kraków 2003.
  2. Jankowski D., Przyszczypkowski K., Skrzypczak J., Podstawy edukacji dorosłych, Poznań 2003.
  3. Karaś S., Dydaktyka oświaty pozaszkolnej, Warszawa-Radom 1995.
  4. Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 2000.
  5. Piwowarski R.(red.), Oświata dorosłych, nowe uwarunkowania i wyzwania, Warszawa 1998.
  6. Solarczyk-Ambrozik E., Przyszczypkowski K. (red.), Oświata Dorosłych, Poznań-Toruń 1999.
  7. Skrzypczak J., Aleksander T., Edukacja ustawiczna w zmieniającej się sytuacji edukacyjnej (wybrane problemy), Poznań 1998.
  8. Strelau J., (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki, tom 2, Psychologia ogólna,Gdańsk 2004.

Literatura uzupełniająca

1.     Dostosowanie warunków pracy w Polsce do standardów Unii Europejskiej, Warszawa 2008.

2.     Polakowska-Kujawa J. (red.), Socjologia ogólna – wybrane problemy, Warszawa 2002.

3.     „Edukacja Dorosłych” – półrocznik.

4.     „Problemy Profesjologii” – półrocznik.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Aneta Klementowska (ostatnia modyfikacja: 02-05-2017 14:08)