SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wiedza o filmie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wiedza o filmie
Kod przedmiotu 03.6-WP-PEDP-WOF-W_pNadGenZVHZ0
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Kostecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie wiedzy z zakresu teorii i historii filmu. Opanowanie umiejętności analizy utworów filmowych oraz oceny ich wartości.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Historia kinematografii, w Europie i USA. Społeczne Funkcje filmu. Przemoc na ekranie. Ekspresjonizm niemiecki, czarny film amerykański, lata 70 – te i kino Q. Tarantino. Społeczne przyczyny przemocy a sceny agresji w mediach. Kino dźwiękowe. Dźwięk – zmiany języka filmowego. Funkcje muzyki filmowej. Filmy muzyczne. Technika jako problem estetyczny – dźwięk, kolor, panorama, cyfryzacja,3D  Montaż. Kino Eisensteina i Griffith’a – pionierskie zastosowanie montażu. Rodzaje montażu. Montaż w filmie współczesnym. Realizm w filmie. Realizm jako kategoria estetyczna – cechy. Realizm poetycki, neorealizm, angielskie kino społecznie zaangażowane, amerykańskie kino kontestujące. Gatunki filmowe. Rozwój kina – gatunki czyste, pogranicza różnych gatunków. Styl w filmie a gatunek. Twórcy kina. Reżyser, scenarzysta, operator, aktor, producent. Problem autora w kinie. Historia i współczesność kina polskiego

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny i konwersatoryjny,  ilustrowane fragmentami filmów fabularnych oraz dokumentalnych.

Ćwiczenia – prezentacje poszczególnych tematów, praca z materiałem źródłowym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będą sprawdzane z zastosowaniem egzaminu pisemnego z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się: aktywność na zajęciach (20%), ocena prezentacji (40%), kolokwium (20%), frekwencja (20%).

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

1.      Błędowska M., red., Kino niezależne w Polsce 1989-2007, Warszawa 2009.

2.      Duś Z., Podstawy montażu filmowego, Katowice 2002.

3.      Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, Warszawa 2009.

4.      Hendrykowski M., Leksykon gatunków filmowych, Poznań-Wrocław 2001.

5.      Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Poznań 1994.

6.      Helman A., Pitrus A., Podstawy wiedzy o filmie, Kraków 2006

7.      Kałużyński Z., Perły kina: leksykon na XXI wiek, Michałów-Grabina 2005.

8.      Kuźniak H., Analiza strukturalna i treściowa obrazu filmowego, Łódź 1995.

9.      Michalski A., Kino operatorów, Bydgoszcz 1995.

10.   Płażewski J., Historia filmu 1895-2000, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca

brak

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 05-05-2017 09:46)