SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Specjalistyczna diagnoza zaburzeń u dzieci i młodzieży |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-SDZDM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy studentom dotyczącej: teoretycznych modeli definiujących zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży, sposobów diagnozowania i klasyfikowania zaburzeń rozwoju oraz przyczyn, przebiegu, metod leczenia lub terapii poszczególnych zaburzeń rozwojowych.
brak
Teoretyczne modele zaburzeń okresu dziecięcego.
Modele: biologiczny, poznawczy, psychodynamiczny, systemowy, podatność – stres.
Dobór właściwych metod diagnostycznych.
Diagnozowanie i klasyfikacja zaburzeń wieku dziecięcego.
Zaburzenia emocjonalne we wczesnym dzieciństwie.
Zaburzenia zachowania.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi – ADHD.
Zaburzenia lękowe i zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne.
Zaburzenia nastroju u dzieci i młodzieży: zaburzenia depresyjne; mania i zaburzenia afektywne dwubiegunowe.
Zaburzenia odżywiania: zaburzenia karmienia i odżywiania w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa; jadłowstręt psychiczny; żarłoczność psychiczna.
Zaburzenia uczenia się – specyficzne trudności w uczeniu się.
Całościowe zaburzenia rozwojowe: autyzm; inne całościowe zaburzenia rozwoju: zespół Retta, zespół Aspergera, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne.
Zaburzenie snu.
Zaburzenia tikowe.
Wszystkie z zaburzeń rozwojowych zostaną omówione wraz z przyczynami, przebiegiem oraz sposobami leczenia/terapii.
Wykład - wykład tradycyjny
Ćwiczenia - prezentacje, zajęcia praktyczne, burza mózgów
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: test wyboru
Ćwiczenia: prezentacja multimedialna
Ocena końcowa: średnia ocen z wykładów (50%) i z ćwiczeń (50%)
Brzezińska A. Społeczna psychologia rozwoju. Wyd. Nauk SCHOLAR Warszawa 2005
Jarosz E. Wysocka E. Diagnoza psychopedagogiczna. Wyd. Akademickie ŻAK, 2006
Jaworska A., Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków, 2009
Kendall P.C., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne. GWP, Gdańsk 2004
Kutscher M., Attwood T., Wolff R.R. Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Wyd. K.E.LIBER Warszawa, 2007
Miller A., Gdy runą mury milczenia. Poznań, 2006
Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2007
Toroń B., Zagrożeni i skazani na resocjalizację, Zielona Góra, 2012
Miluska J., Psychologia rozwiązywania problemów społecznych. Wybrane zagadnienia, Poznań 1998
Pytka L. Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodologiczne. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Warszawa 2005
Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków, 2004
Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-05-2017 19:59)