SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Specjalistyczna diagnoza zaburzeń u dzieci i młodzieży - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Specjalistyczna diagnoza zaburzeń u dzieci i młodzieży
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-SDZDM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Poradnictwo rodzinne i młodzieżowe z edukacją seksualną
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy studentom dotyczącej: teoretycznych modeli definiujących zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży, sposobów diagnozowania i klasyfikowania zaburzeń rozwoju oraz przyczyn, przebiegu, metod leczenia lub terapii poszczególnych zaburzeń rozwojowych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Teoretyczne modele zaburzeń okresu dziecięcego.

Modele: biologiczny, poznawczy, psychodynamiczny, systemowy, podatność – stres.

Dobór właściwych metod diagnostycznych.

Diagnozowanie i klasyfikacja zaburzeń wieku dziecięcego.

Zaburzenia emocjonalne we wczesnym dzieciństwie.

Zaburzenia zachowania.

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi – ADHD.

Zaburzenia lękowe i zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne.

Zaburzenia nastroju u dzieci i młodzieży: zaburzenia depresyjne; mania i zaburzenia afektywne dwubiegunowe.

Zaburzenia odżywiania: zaburzenia karmienia i odżywiania w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa; jadłowstręt psychiczny; żarłoczność psychiczna.

Zaburzenia uczenia się – specyficzne trudności w uczeniu się.

Całościowe zaburzenia rozwojowe: autyzm; inne całościowe zaburzenia rozwoju: zespół Retta, zespół Aspergera, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne.

Zaburzenie snu.

Zaburzenia tikowe.

Wszystkie z  zaburzeń rozwojowych zostaną omówione wraz z przyczynami, przebiegiem oraz sposobami leczenia/terapii.

Metody kształcenia

Wykład - wykład tradycyjny

Ćwiczenia - prezentacje, zajęcia praktyczne, burza mózgów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: test wyboru

Ćwiczenia: prezentacja multimedialna

Ocena końcowa: średnia ocen z wykładów (50%) i z ćwiczeń (50%)

Literatura podstawowa

Brzezińska A. Społeczna psychologia rozwoju. Wyd. Nauk SCHOLAR Warszawa 2005

Jarosz E. Wysocka E. Diagnoza psychopedagogiczna. Wyd. Akademickie ŻAK, 2006

Jaworska A., Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków, 2009

Kendall P.C.,  Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne. GWP,  Gdańsk 2004

Kutscher M., Attwood T., Wolff R.R. Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Wyd. K.E.LIBER Warszawa, 2007

Miller A., Gdy runą mury milczenia. Poznań, 2006

Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2007

Toroń B., Zagrożeni i skazani na resocjalizację, Zielona Góra, 2012

Literatura uzupełniająca

Miluska J., Psychologia rozwiązywania problemów społecznych. Wybrane zagadnienia, Poznań 1998

Pytka L. Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodologiczne. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej  Warszawa 2005

Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków, 2004   

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-05-2017 19:59)