SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika mediów z metodyką - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika mediów z metodyką
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD-PMZ-K_pNadGenKH69G
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie roli, znaczenia, istoty, głównych założeń pedagogiki medialnej oraz edukacji medialnej, programów nauczania w zakresie edukacji medialnej na poziomie szkoły podstawowej, umiejętność krytycznego analizowania i odbierania treści przekazywanych za pośrednictwem mediów, poznanie pozytywnych i negatywnych aspektów oddziaływania mediów na człowieka, projektowanie i realizacja zajęć szkolnych w zakresie edukacji medialnej. Poznanie podstawowych pojęć w zakresie zagrożeń medialnych (uzależnienie, uzależnienia medialne, cyberprzemoc, sexting itp.). Przygotowanie studenta do projektowania warsztatów edukacyjnych w zakresie bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, rozumienia oraz interpretowania komunikatów medialnych.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z przedmiotów technologie informacyjne; media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach.

 

Zakres tematyczny

Pedagogika medialna a edukacja medialna. Rozwój pedagogiki medialnej. Funkcje pedagogiki medialnej. Orientacje badawcze dotyczące zastosowania mediów w pedagogice. Edukacja medialna – zakres, cele i zadania edukacji medialnej. Sposoby realizacji edukacji medialnej. Program edukacji medialnej. Cele edukacyjne oraz osiągnięcia uczniów w zakresie edukacji medialnej na poszczególnych etapach kształcenia. Problem współczesnych zagrożeń medialnych. Analiza scenariuszy zajęć w zakresie edukacji medialnej: Komu potrzebna jest telewizja, Sąd nad współczesną telewizją, My i media, Informacje w mediach, Jaka jest współczesna prasa, W świecie prasy kobiecej, Media jako nałóg. Metodyczne przygotowanie i realizacja scenariuszy uwzględniających główne założenia i zagadnienia w zakresie edukacji medialnej. Projekt i realizacja warsztatów edukacyjnych skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym poświęconych bezpiecznemu korzystaniu z technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z konwersatoriów.

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

 

  1. Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków 2006.
  2. Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje i nadzieje, Białystok 2000.
  3. Kubicka D., Kołodziejczyk A., Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania, Kraków 2007.
  4. Lenardon J., Zagrożenia w Internecie. Chroń swoje dziecko, Gliwice 2007.
  5. Siemieniecki B., red., Pedagogika medialna: podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa 2007.
  6. Słysz A., Arcimowicz B., Przyjaciele w Internecie, Gdańsk 2009.
  7. Śliwerski B., red., Pedagogika subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, T. III, Gdańsk 2006.
  8. Young K., Klausing P., Uwolnić się z sieci: uzależnienie od Internetu, Katowice 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Aftab P., Internet a dzieci, uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Warszawa 2003.
  2. Feibel T., Zabójca w dziecinnym pokoju, przemoc i gry komputerowe, Warszawa 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 13-05-2017 23:11)