SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Prawne podstawy opieki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Prawne podstawy opieki
Kod przedmiotu 14.5-WP-PEDD-PPO-C_pNadGenUI9GB
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Helena Ochonczenko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi przepisami prawa dotyczącego opieki, uzmysłowienie bliskości prawa z procesem dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczym, kształtowanie umiejętności korzystania z przepisów prawa, zapoznanie z procedurami postępowania związanymi z opieką i wychowaniem zgodnymi z obowiązującymi normami prawnymi.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Wymagania wstępne

Ogólna znajomość Konstytucji RP

Zakres tematyczny

1) Wstępne wiadomości o prawie (pojęcie prawa, norma prawna i jej budowa, przepis prawny, źródła prawa i ich rodzaje, przestrzeganie i stosowanie prawa, fakty prawne, podmioty, przedmiot i treść stosunku prawnego).  2) Formy opieki prawnej i ich zróżnicowanie (pojęcie i ogólna charakterystyka).  3) Podmiotowość prawna osoby fizycznej/prawnej w prawie cywilnym i administracyjnym a problem opieki (zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych podmiotów prawa cywilnego i administracyjnego, dziecko i osoba dorosła jako podmiot prawa).  4) Cywilno-prawne formy opieki kwalifikowanej (opieka wychowawcza rodziców naturalnych, opieka wychowawcza rodziców przysposabiających, opieka wychowawcza sprawowana przez opiekuna, kuratela).  5) Administracyjno-prawne formy opieki kwalifikowanej (opieka sprawowana przez nauczycieli/wychowawców, opieka sprawowana przez zakłady i placówki opiekuńczo-wychowawcze).  6) Prawne podstawy opieki w szkole i placówce.Obowiązki prawne nauczycieli/wychowawców; uczniów/wychowanków w zakresie bezpieczeństwa (opieka nad uczniami w czasie zajęć i dyżurów, wypadki w szkole, procedury postępowania w ww. zakresach).  7) Odpowiedzialność prawna wychowawców i nauczycieli (rodzaje i zasady generalne).  8) Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością i demoralizacją (działania interwencyjne, metody współpracy szkoły/nauczyciela z policją,  zatrzymanie lub przesłuchanie nieletniego w szkole, procedury postępowania).  9) Opieka nad dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (z niepełnosprawności, zagrożonych niedostosowaniem społecznym – procedury prawne). 10) Opieka nad uczniami pozostającymi w trudnej sytuacji materialnej i życiowej. (możliwości prawne wspomagania rodziny i szkoły w tym zakresie). 11) Prawne podstawy opieki zastępczej (rodziny zastępcze, placówki opiekuńczo-wychowawcze. 12) Zasiłki i ich funkcja (rodzinny, wychowawczy, opiekuńczy, pogrzebowy, macierzyński – praca własna studenta).

 

Metody kształcenia

Praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, metoda problemowa (rozwiązywanie kazusów), dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Poprawne rozwiązanie kazusów  i zinterpretowanie określonych przypadków w oparciu o zdobytą wiedzę z powołaniem się na konkretne normy prawne (praca z dokumentem prawnym). Kolokwium pisemne (lub ustne) – test z progami punktowymi – 60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% dst+;  80% db;  90% db+;  95% - 100% bdb. Ocena wystawiona na podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Ustawy i rozporządzenia dot. prawa oświatowego, administracyjnego i rodzinnego, w szczególności: Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Ustawa o pomocy społecznej, Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich, Ustawa o systemie oświaty, Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
  2. Prawo międzynarodowe ratyfikowane w Polsce – Europejska Karta Społeczna, Konwencja o Prawach Dziecka, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela.

Literatura uzupełniająca

1.      Andrzejewski M., Prawna ochrona rodziny, Warszawa 1999,

2.      Borowski R, Wysocki D, Placówki opiekuńczo-wychowawcze, Płock 2001.

3.      Głowacka B., Pilch T., red., Dzieci gorszych szans, Warszawa 2001.

4.      Homplewicz J., Zagadnienia prawne działalności opiekuńczo-wychowawczej, Rzeszów 1992.

5.      Zieliński A., Prawo rodzinne i opiekuńcze w zarysie, Warszawa 2000.

6.      Zmarzlik J., Piwnik E., Dziecko pod parasolem prawa: poradnik dla osób pomagających dzieciom, Warszawa 1999.

 

Uwagi

Wykaz podstawowych dokumentów prawnych dotyczących omawianych zagadnień otrzymuje student na pierwszych zajęciach.


Zmodyfikowane przez dr Helena Ochonczenko (ostatnia modyfikacja: 10-05-2017 21:25)