SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoretyczne i praktyczne aspekty pracy opiekuna-wychowawcy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoretyczne i praktyczne aspekty pracy opiekuna-wychowawcy
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-TPOW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Janion
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy opiekuna - wychowawcy.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki ogólnej, pedeutologii oraz współczesnych problemów opieki i wychowania.

Zakres tematyczny

WYKŁADY

Rola zawodowa opiekuna - wychowawcy: założenia, unormowania prawne. Odpowiedzialność za wychowanków. Dokumentacja pracy opiekuna - wychowawcy. Etyczny wymiar pracy. Doskonalenie zawodowe. Zespół wypalenia zawodowego w pracy opiekuna - wychowawcy: ryzyko wystąpienia i sposoby przeciwdziałania.

ĆWICZENIA

Umiejętności i techniki przydatne w pracy opiekuna - wychowawcy. Wyzwania w pracy opiekuna - wychowawcy (praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, praca z dzieckiem odmiennym kulturowo, itp.). Współpraca opiekuna - wychowawczy z rodzicami. Współpraca opiekuna - wychowawcy z nauczycielami i innymi specjalistami (pedagogiem szkolnym, psychologiem, terapeutą).Współpraca opiekuna - wychowawcy z instytucjami w środowisku lokalnym (np. ośrodkiem pomocy społecznej, komisją rozwiązywania problemów alkoholowych, sądem rodzinnym, policją,  itp.).

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny i prezentacja multimedialna

Ćwiczenia: dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: test pisemny z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Zaliczenie z ćwiczeń:  ocena przygotowania i pracy studenta na zajęciach, kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena ostateczna:  średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1.      Czekaj K., Zarzycka A., K. Skierska-Pięta (2011): Poradnik. Dobre praktyki – zawód wychowawca, Sosnowiec.

2.      Fengler J. (2001). Pomaganie męczy.

3.      Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra;

4.      Olbrycht K. (1995), Odpowiedzialność pedagoga. W: Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna, t.2, Katowice.

5.      Ferenz K., Kozioł E. (2002) (red.), Kompetencje nauczyciela- wychowawcy, Zielona Góra.

6.      Wybrane artykuły z czasopisma: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” z ostatnich 6 lat.

7.      Regulacje prawne zawodu opiekuna wychowawcy (oświatowe i pomocy społecznej).

Literatura uzupełniająca

1.      Babiuch M. (2002): Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, Warszawa.

2.      Boćwińska-Kiluk B. (2000): Kilka uwag o sylwetce i powinnościach wychowawcy, "Opieka Wychowanie Terapia"  nr 4.

3.      Chełstowska Z. (2000): Co to znaczy dobry wychowawca? "Nowa Szkoła"  nr 8.

4.      Golińska L., Świętochowski W. (1998):  Temperamentalne i osobowościowe determinanty wypalenia zawodowego nauczycieli, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5.

5.      King G. (2004): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk.

6.      Stefaniak G. (2003): W poszukiwaniu dobrego wychowawcy, "Nowe w Szkole", nr 3.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Janion (ostatnia modyfikacja: 08-05-2017 15:59)