SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pokoleniowa mapa Polski |
Kod przedmiotu | 14.5-WP-PEDT-POMP-W_pNadGenILNN9 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Celem przedmiotu jest przede wszystkim przyswojenie wiedzy z zakresu teorii pokoleniowych, zarówno tych klasycznych jak współczesnych; zapoznanie się z koncepcjami i tezami klasyków socjologii młodzieży, którzy ukazywali znaczenie i funkcję grup młodzieżowych w różnych typach społeczeństw dyskusja nad ich wkładem do współczesnych badań pokolenia i zmian społecznych. Ponadto celem jest poznanie i charakteryzowanie wyznaczników tożsamości pokoleń oraz typów procesów zachodzących podczas wymiany grup wiekowych a także przekazanie najnowszych wyników badań własnych i wyników badań innych (polskich i zagranicznych) badaczy pokoleń oraz interpretacja wyników w świetle zachodzących współcześnie wydarzeń politycznych, kulturowych i społecznych.
brak
Wykład problemowy, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia wykładów |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Esej |
Praca pisemna zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego |
Aktywność na zajęciach |
Udział w dyskusjach |
Zasady uzyskania oceny z przedmiotu |
Podstawą uzyskania zaliczenia jest praca pisemna – esej |
1. Fatyga B. (2002), Polska młodzież w okresie przemian, [w:] Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, [red.] M. Marody, Warszawa
2. Garewicz J. (1983), Pokolenie jako kategoria socjologiczna, w: Studia Socjologiczne nr.1
3. Gołębiowski B. (2004), Dramat awansu, Elipsa, Warszawa
4. Griese H.M. (1996), Socjologiczne teorie młodzieży, Kraków
5. Inglehart R. ( 2005), Pojawienie się wartości postmaterialistycznych, w: Socjologia. Lektury, [red.] P. Sztompka, M. Kucia, Wyd. Znak, Kraków, s.334-348
6. Mannheim K. (1974), Człowiek i społeczeństwo w dobie przebudowy, PWN
7. Świda – Ziemba H. (2000), Młodzież końca tysiąclecia. Obraz świata i bycia w świecie, Warszawa
8. Zielińska M. (2006), Ariergarda realnego socjalizmu. Społeczne biografie pokolenia stanu wojennego. Wyd. UZ, Zielona Góra
9. Zielińska M., Szaban D. (2011), Metodologiczne problemy w badaniach pokoleń. Wybrane zagadnienia, „Rocznik Lubuski” Tom 37, część 2. Zrozumieć społeczeństwo, zrozumieć pokolenia. Młodzież, młodość i pokoleniowość w analizach socjologicznych, [red.] K. Szafraniec, M. Zielińska, Zielona Góra
10. Zielińska M. (2010), Przynależność pokoleniowa jako explanandum zmian mentalności społecznej w okresie przeobrażeń systemowych, „Rocznik Lubuski”, Tom 36, część 2, Druga dekada wolności. Socjologiczne konsekwencje i zagadki transformacji, [red.] J. Frątczak-Müller, A. Mielczarek-Żejmo, L.Szczegóła
1. Kłoskowska A. (1987), Socjologia młodzieży: przegląd koncepcji, w: Kultura i Społeczeństwo, nr.2
2. Koseła K. (1999), Młodzież, hasło w Encyklopedii Socjologii, t.2. 252-259Encyklopedia socjologii
3. Raporty CBOS na temat współczesnej młodzieży
4. Zielińska M. (2010), Między autorytaryzmem a demokracją. Pokoleniowy wymiar transformacji społeczno-politycznej w Polsce, „Forum Socjologiczne”, nr 1, Wrocław
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 04-06-2017 12:34)