SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Emisja głosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Emisja głosu
Kod przedmiotu 05.1-WP-SP-KP-EG
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 
Ćwiczenia - - 20
(w tym jako e-learning)
1,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi metodami pracy nad głosem, zasadami higieny aparatu głosowego w pracy i życiu nauczyciela

Wymagania wstępne

Elementarna znajomość budowy układu oddechowego. Dobra kondycja psychofizyczna

Zakres tematyczny

1.       Głos jako podstawowe narzędzie pracy nauczyciela

2.       Wybrane zagadnienia z anatomii i fizjologii aparatu głosowego (budowa i działanie aparatu artykulacyjnego, oddechowego, fonacyjnego)

3.       Uwarunkowania prawidłowej emisji głosu (wpływ czynników  wewnętrznych i zewnętrznych na głos, potrzeba pracy z głosem)

4.       Podstawowe zasady higieny głosu

5.       Typy oddychania

6.       Techniki oddychania

7.       Zasady doboru środków ekspresji językowej odpowiednio do sytuacji

8.       Sposoby skutecznej prezentacji

9.       Profilaktyka i rehabilitacja głosowa

Metody kształcenia

Prezentacja multimedialna, wykład interaktywny

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach

Literatura podstawowa

1.        Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006, Uniwersytet Zielonogórski

2.        Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003, Universitas

3.        Śliwińska-Kowalska M. red., Głos narzędziem pracy, Poradnik dla nauczycieli, Łódź 1999, Instytut Medycyny Pracy

4.        Przybysz-Piwko M., red. Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2006, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli

5.        Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012, Wyższa Szkoła Biznesu

Literatura uzupełniająca

1.        Oczkoś M., Abecadło mówienia, Wrocław 1999, UNUS

2.        Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000,Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe

3.        Dietz J., Sztuka przemawiania, Gdańsk 2004, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

4.        Gawrońska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001, AWF

5.        Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi: motywacja wiedza i umiejętności, Warszawa 2007, PWN

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-09-2017 09:27)