SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teorie kultury i animacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teorie kultury i animacji
Kod przedmiotu 05.0-WP-SP-KP-TKA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Bogdan Idzikowski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Usystematyzowanie i znowelizowanie wiedzy słuchaczy z zakresu socjologii i pedagogiki  kultury, uczestnictwa w kulturze i animacji kultury, wykorzystania metod animacyjnych i twórczych w pracy pedagogicznej
 

Wymagania wstępne

brak

 

Zakres tematyczny

Wiedza o kulturze, jej składnikach, typach i funkcjach rozwojowo-terapeutycznych; Upowszechnianie kultury, animacja kultury, amatorstwo jako pole działalności twórczej (kreatywnej); Metody, formy, zasady działalności kulturalnej w pracy wychowawcy lub terapeuty. Praca grupowa i prowadzenie indywidualnych przypadków; Arteterapia – pole znaczeniowe, rodzaje (typologia) i ich dobór do celu wychowawczo-rozwojowego lub terapeutycznego; Wybrane metody i techniki pracy animacyjnej jako warsztatu pracy współczesnego pedagoga. Projekt animacyjny i inne techniki aktywizujące środowisko lokalne.

Metody kształcenia

Metoda podająca w wykładzie audytoryjnym oraz metody aktywizujące w pracy zespołowej na zajęciach ćwiczeniowych (dyskusja „okrągłego stołu”, sąd inscenizowany, projekt animacyjny, gry symulacyjne)
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Efekty z zakresu wiedzy weryfikowane są w tracie zajęć audytoryjnych poprzez udział w dyskusji okrągłego stołu, argumentację swoich racji w technice sądu inscenizowanego. Efekty z zakresu umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych weryfikowane są w ramach realizacji projektu animacyjnego i gier symulacyjnych. Warunkiem zaliczenia jest samodzielnie skonstruowany projekt animacyjny, aktywny udział w dyskusji audytoryjnej - zarówno w sądzie inscenizacyjnym jak i dyskusji okrągłego stołu.

 

Literatura podstawowa

  1. Burszta W., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.

  2. Czerwiński M., Kultura i jej badanie, Ossolineum 1985.

  3. Gajda J., Żardecki W.(red.), Dylematy animacji kulturalnej, Lublin 2001.

  4. Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2007.

  5. Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu, Poznań 1996.

  6. Kargul J., Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń 1997.

  7. Kłoskowska A., (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy kultury, Wrocław 1991.

  8. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.

  9. Tyszka A., Uczestnictwo w kulturze. O różnorodności stylów życia, Warszawa 1972.

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-09-2017 09:38)