SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane zagadnienia profilaktyki niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane zagadnienia profilaktyki niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży
Kod przedmiotu 14.0-WP-SP-KP-PNSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Kwalifikacje pedagogiczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Cel główny: Słuchacz zdobędzie wiedzę na temat profilaktyki niedostosowania społecznego wśród dzieci i młodzieży oraz umiejętność jej wykorzystania w praktyce pedagogicznej Cele szczegółowe przedmiotu. Słuchacz:: 1) posiada wiedzę na temat zjawiska niedostosowania społecznego i jego interpretacji naukowej w różnorodnych koncepcjach teoretycznych. 2) zna przyczyny i przejawy niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, sposoby funkcjonowania osób niedostosowanych i zagrożonych niedostosowaniem w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym. 3) potrafi wyjaśnić pojęcie profilaktyki społecznej i szkolnej, zna poziomy i strategie profilaktyczne, 4) potrafi uzasadnić ideę i zasady wprowadzenia programów profilaktycznych do szkół i placówek opiekuńczo-wychowawczych, 5) zna sposoby diagnozowania uczniów w zakresie niedostosowania, 6) zna sposoby strategie budowania programów profilaktycznych w szkole i środowisku lokalnym i potrafi je wykorzystać.

Wymagania wstępne

Ogólna orientacja w problemach patologii społecznych, podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej i zaburzeń w zachowaniu dzieci

Zakres tematyczny

Pojęcie normy i patologii. Zaburzenia rozwojowe, zaburzenia zachowania (w tym zespół nadpobudliwości psychoruchowej), zaburzenia emocjonalne (w tym lęki i fobie). Zaburzenia lękowe i nastroju. Zaburzenia osobowości. Agresja i przemoc (w tym agresja elektroniczna).

Zaburzenia odżywiania. Problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na jego sytuację szkolną. Niepełnosprawność fizyczna i intelektualna oraz jej konsekwencje psychologiczne. Profilaktyka w szkole. Konstruowanie klasowych i szkolnych programów profilaktycznych. Promocja i ochrona zdrowia uczniów. Postępowanie pedagogiczne z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc uczniowi z problemami zdrowotnymi – choremu przewlekle i niepełnosprawnemu. Zagrożenia młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne, sekty. Podkultury młodzieżowe. Inny, wykluczony Pozaszkolne instytucje wychowawcze i resocjalizacyjne. Diagnoza nauczycielska. Podstawowe techniki diagnostyczne w pedagogice. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. Rozpoznawanie i ocena poziomu rozwoju ucznia.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, wykład dyskusyjny

Ćwiczenia – dyskusja, pokaz, metody problemowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywność studenta na zajęciach, udział w dyskusji problemowej, przygotowanie projektu i prezentacji profilaktycznej. Ocena końcowa jest oceną wspólną, stanowiącą średnią ocen wykładów i ćwiczeń. Słuchacz, który opuścił któreś zajęcia nie otrzymuje zaliczenia i jest zobowiązany do wcześniejszego ich zaliczenia w ramach indywidualnych spotkań z prowadzącym

Literatura podstawowa

1.        Gaś Z. Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006, WSiP

2.        Kuberska-Gaca K., Gaca A. Profilaktyka niedostosowania społecznego w szkole. Warszawa 1986

3.        Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa 2000.

4.        Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2002

5. Zajączkowski K. Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 1998

Literatura uzupełniająca

1.        Gaś Z. Szkolny program profilaktyki. Istota, konstruowanie, ewaluacja. Warszawa 2003, MENiS

2.        Konopnicki J., Niedostosowanie społeczne. Warszawa 1972

3.        Kosińska E., Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki. Kraków 2002

4.        Moczydłowska J, Pełczyńska J, Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie. Rzeszów 2004, FOSZE

5.        Jędrzejewski M. Młodzież a subkultury. Warszawa 1988, Wyd. Żak

6.        Kosińska E., Zachyra B. Profilaktyka pierwszorzędowa w szkole: scenariusze zajęć z uczniami. Kraków 2003, Rubikon

7.        Nowakowski P.T. Sekty. Co każdy wiedzieć powinien. Tychy 1999, Maternus Media

8.        Pasek M. Narkotyki przy tablicy. Warszawa 2000, Fundacja ETOH

9.        Prejs B. Subkultury młodzieżowe. Katowice 2005, Wyd. Kos

10.     Prokop J. Uwaga rodzice! Sekty. Warszawa 1994

11.     Wojcieszek K. Wygrać życie. Szkolny program profilaktyki. Kraków 2002, Rubikon

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-09-2017 09:39)