SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane zagadnienia profilaktyki niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-SP-KP-PNSP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Kwalifikacje pedagogiczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Cel główny: Słuchacz zdobędzie wiedzę na temat profilaktyki niedostosowania społecznego wśród dzieci i młodzieży oraz umiejętność jej wykorzystania w praktyce pedagogicznej Cele szczegółowe przedmiotu. Słuchacz:: 1) posiada wiedzę na temat zjawiska niedostosowania społecznego i jego interpretacji naukowej w różnorodnych koncepcjach teoretycznych. 2) zna przyczyny i przejawy niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, sposoby funkcjonowania osób niedostosowanych i zagrożonych niedostosowaniem w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym. 3) potrafi wyjaśnić pojęcie profilaktyki społecznej i szkolnej, zna poziomy i strategie profilaktyczne, 4) potrafi uzasadnić ideę i zasady wprowadzenia programów profilaktycznych do szkół i placówek opiekuńczo-wychowawczych, 5) zna sposoby diagnozowania uczniów w zakresie niedostosowania, 6) zna sposoby strategie budowania programów profilaktycznych w szkole i środowisku lokalnym i potrafi je wykorzystać.
Ogólna orientacja w problemach patologii społecznych, podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej i zaburzeń w zachowaniu dzieci
Pojęcie normy i patologii. Zaburzenia rozwojowe, zaburzenia zachowania (w tym zespół nadpobudliwości psychoruchowej), zaburzenia emocjonalne (w tym lęki i fobie). Zaburzenia lękowe i nastroju. Zaburzenia osobowości. Agresja i przemoc (w tym agresja elektroniczna).
Zaburzenia odżywiania. Problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na jego sytuację szkolną. Niepełnosprawność fizyczna i intelektualna oraz jej konsekwencje psychologiczne. Profilaktyka w szkole. Konstruowanie klasowych i szkolnych programów profilaktycznych. Promocja i ochrona zdrowia uczniów. Postępowanie pedagogiczne z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc uczniowi z problemami zdrowotnymi – choremu przewlekle i niepełnosprawnemu. Zagrożenia młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne, sekty. Podkultury młodzieżowe. Inny, wykluczony Pozaszkolne instytucje wychowawcze i resocjalizacyjne. Diagnoza nauczycielska. Podstawowe techniki diagnostyczne w pedagogice. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. Rozpoznawanie i ocena poziomu rozwoju ucznia.
Wykład problemowy, wykład dyskusyjny
Ćwiczenia – dyskusja, pokaz, metody problemowe
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywność studenta na zajęciach, udział w dyskusji problemowej, przygotowanie projektu i prezentacji profilaktycznej. Ocena końcowa jest oceną wspólną, stanowiącą średnią ocen wykładów i ćwiczeń. Słuchacz, który opuścił któreś zajęcia nie otrzymuje zaliczenia i jest zobowiązany do wcześniejszego ich zaliczenia w ramach indywidualnych spotkań z prowadzącym
1. Gaś Z. Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006, WSiP
2. Kuberska-Gaca K., Gaca A. Profilaktyka niedostosowania społecznego w szkole. Warszawa 1986
3. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa 2000.
4. Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2002
5. Zajączkowski K. Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 1998
1. Gaś Z. Szkolny program profilaktyki. Istota, konstruowanie, ewaluacja. Warszawa 2003, MENiS
2. Konopnicki J., Niedostosowanie społeczne. Warszawa 1972
3. Kosińska E., Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki. Kraków 2002
4. Moczydłowska J, Pełczyńska J, Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie. Rzeszów 2004, FOSZE
5. Jędrzejewski M. Młodzież a subkultury. Warszawa 1988, Wyd. Żak
6. Kosińska E., Zachyra B. Profilaktyka pierwszorzędowa w szkole: scenariusze zajęć z uczniami. Kraków 2003, Rubikon
7. Nowakowski P.T. Sekty. Co każdy wiedzieć powinien. Tychy 1999, Maternus Media
8. Pasek M. Narkotyki przy tablicy. Warszawa 2000, Fundacja ETOH
9. Prejs B. Subkultury młodzieżowe. Katowice 2005, Wyd. Kos
10. Prokop J. Uwaga rodzice! Sekty. Warszawa 1994
11. Wojcieszek K. Wygrać życie. Szkolny program profilaktyki. Kraków 2002, Rubikon
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-09-2017 09:39)