Zapoznanie słuchaczy z przyczynami i objawami stresu, oraz strategiami radzenia sobie ze stresem; wskazanie zależności między poziomem stresu zawodowego a satysfakcją z pracy i motywacją. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem na podstawie wykorzystania różnych strategii i technik.
Objawy wypalenia zawodowego a specyfika pracy nauczyciela.
Przyczyny wypalenia zawodowego nauczycieli.
Profilaktyka i sposoby radzenia sobie ze stresem w sytuacjach szkolnych.
Teaching methods
Dyskusja, metody problemowe
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny wynikającej z przygotowania pracy pisemnej dotyczącej wybranego zagadnienia oraz aktywny udział w ćwiczeniach.
Recommended reading
Fengler J., Pomaganie męczy- wypalenie w pracy zawodowej, Gdańsk 2000.
Sęk H., Wypalenie zawodowe u nauczycieli, [w:] Edukacja wobec zmiany społecznej, red. J. Brzeziński, L. Witkowski, Edytor, Poznań-Toruń 1994.
Więckowska U., Jak uchronić się przed wypaleniem zawodowym?, [w:] Forum nauczycieli, nr 3-4, 2001.
Wypalenie zawodowe. Przyczyny. Mechanizmy. Zapobieganie, red. H. Sęk, PWN, Warszawa 2000.
Further reading
Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, red. I. Niejodek, Z. Ratajczak, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2000.
Goleman D., Inteligencja emocjonalna w praktyce, Media Rodzina, Poznań 1999.
Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, Wydawnictwo VEGA, Warszawa 1994.
Heszen–Niejodek I. Stres i radzenie sobie – główne kontrowersje, [w:] Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, red. I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak, Katowice 2000.
Jałocho M., Jak radzić sobie z wypaleniem? Trzy stopnie wypalenia, Remedium nr 2, 1998.
Kobos Z., Niekonieczna A., Poczucie umiejscowienia kontroli a koszty psychologiczne pracy w zawodzie nauczycielskim, [w:] Zdrowie psychiczne w zawodzie nauczycielskim: materiały międzynarodowej konferencji naukowej, red. T. Rogińska, W. Gaida, U. Schaarschmidt, Zielona Góra WSP – Potsdam, AVZ – Hausdruckerei der Universitat Potsdam 1998.
Kretschmann R., Kirschner-Liss, Lange-Schmidt I., Miller R., Rabens E., Thal J., Zitzner M., Stres w zawodzie nauczyciela, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Lazarus R., Paradygmat stresu i radzenia sobie, [w:] Nowiny Psychologiczne, nr 3 – 4, 1986.
Ratajczak Z., Stres – radzenie sobie – koszty psychologiczne, [w:] Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2000.
Rongińska T., Wczesna profilaktyka wypalenia zawodowego wśród przyszłych nauczycieli,[w:] Osoba, edukacja, dialog, red. M. Lędzińska, G. Rudkowska, L. Wrona, T.2, Wydawnictwo AP, Kraków 2002.
Sęk H., Beisert M., Pasikowski T., Ścigała J., Mechanizmy stresu i wypalenia zawodowego w modelu poznawczo-kompetencyjnym, [w:] Kolokwia Psychologiczne nr 6, Psychologia Poznawcza w Polsce, Warszawa 1997.
Terelak J. F., Psychologia stresu, Oficyna Wydawnicza Branta Bydgoszcz 2001.
Tucholska S., Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań, Wydawnictwo KUL, Lublin 2003.
Notes
Modified by prof. dr hab. Inetta Nowosad (last modification: 10-07-2017 12:28)