Zapoznanie słuchaczy z procesami i mechanizmami motywacyjnymi. Kształtowanie umiejętności interpretowania zachowań jednostek w kontekście motywacji, potrzeb, celów i wykorzystywania zdobytej wiedzy do analizy procesów samokształcenia podmiotów. Omówienie możliwości praktycznego wykorzystania czynników wpływających na motywację wewnętrzną w pracy zespołowej nauczycieli.
Prerequisites
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.
Scope
Motywacja i motywowanie. Analiza ujęć definicyjnych i wybranych teorii motywacji.
Rodzaje motywacji. Determinanty motywacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz ich wpływ na efektywność pracy. Motywacyjne aspekty pracy indywidualnej i zespołowej.
Procesy motywacyjne a facylitacja społeczna. Wpływ rywalizacji, kooperacji i indywidualizmu na funkcjonowanie jednostki.
Narzędzia motywacyjne i skuteczne motywowanie podmiotów edukacyjnych do samorozwoju.
Przywództwo edukacyjne w procesie motywowania.
Teaching methods
Dyskusja, praca indywidualna, praca zespołowa
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach.
Recommended reading
Doliński D., Inni ludzie w procesach motywacyjnych, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 2, red. J. Strelau,Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Lipka A., Król M., Waszczak S., Winnicka-Wejs A., Kształtowanie motywacji wewnętrznej. Koszty jakości i ryzyko, Diffin, Warszawa 2010.
Łukaszewski W., Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 2, red. J. Strelau,Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Madalińska-Michalak J., Motywowanie a przywództwo w szkole w kontekście budowania potencjału szkoły i jej jakości, [w:] Potencjał szkoły w tworzeniu więzi ze środowiskiem, red. I. Nowosad, E. Karmolińska-Jagodzik, Wydawnictwo WSH, Leszno 2013.
Sekuła Z., Motywowanie do pracy. Teorie i instrumenty, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.
Further reading
Atkinson J.W., Badania nad motywacją osiągnięć, [w:] Psychologia Wychowawcza, nr 2, 1960.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1994.
Cofer C.N., Appley M.H., Motywacja. Teoria i badania, PWN, Warszawa 1972.
Madalińska-Michalak J., Dyrektor szkoły liderem- inspiracje i perspektywy, Wolters Kluwer, Warszawa 2015.
Tołwińska B., Kompetencje społeczne dyrektorów szkół, Impuls, Kraków 2011.
Notes
Modified by prof. dr hab. Inetta Nowosad (last modification: 10-07-2017 12:09)