SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia wychowawcza |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-EEiTP-PW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Głównym celem jest przygotowanie studentów do umiejętnego sterowanie procesami społecznymi wpływającymi na zachowanie uczniów w czasie pobytu w szkole oraz internalizacje norm i zasad. Ponadto zakłada się wykształcenie umiejętności rozpoznawania zachodzących procesów społecznych, które mają wpływ na optymalizacje sytuacji uczenia się: proces grupowy, przywództwo, przemoc, cyberbulling.
Wiedza z podstaw psychologii rozwoju i psychologii społecznej
Podstawowe zagadnienia wychowania: rozwój poznawczym, rozwój społeczny i jego etapy, grupa, procesy takie jak: konformizm, ingracjacja oraz ich konsekwencje dla wychowania.
Kształtowanie i zmiana postaw.
Potrzeby uczniów i sposoby ich realizacji a proces nauczania
Określanie najbliższej strefy rozwoju oraz skutecznych narzędzi i metod nauczania
Rola diagnozy i ewaluacji w procesie nauczania
rola autorytetu w procesie wychowania
Metody wychowawcze -rola kary, nagrody i modelowania w procesie wychowawczym.
Sytuacje problemowe w sytuacji edukacyjnej – analiza wybranych problemów wychowawczych takich jak np. przemoc, brak motywacji do nauki, zachowania buntownicze.
Wykład, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia własne, key study, prace pisemne, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z ocena. Metody weryfikacji – praca pisemna, dyskusja, prezentacja multimedialna/ poster/portfolio.
Ocena końcowa jest oceną z wykładów
Aronson E. Człowiek – istota społeczna. Warszawa, PWN, 2002.
Wojciszke B. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2002.
Przetacznik –Gierowska M., Włodarski Psychologia Wychowawcza, Warszawa, PWN, 2002
Strelau J. Psychologia podręcznik akademicki –Psychologia wychowawcza t.3 PWN Warszawa,2000, s. 821-844
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Cialdini R. (1996). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Meyers D. G. (2003). Psychologia społeczna. Poznań : Zysk i spółka
Moir A., Jessel D. (1994). Płeć mózgu. Warszawa: PIW.
Oppermann K., Weber E. (2000). Język kobiet, język mężczyzn. Jak porozumiewać się w miejscu pracy. Gdańsk: GWP.
Pozostała literatura ustalana każdorazowo przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-07-2017 16:39)